Tarinankerronta sisältömarkkinoinnin muotona
Tolin, Anton (2018)
Tolin, Anton
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046522
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on perehtyä tarinankerrontaan sisältömarkkinoinnin muotona. Opinnäytetyössä käsitellään tarinankerronnan ja sisältömarkkinoinnin tietoperustaa, joiden jälkeen huomio kääntyy tarinankerronnan hyödyntämiseen liiketoiminnassa sekä lopulta ohjeistukseen, jonka avulla yritykset voivat luoda onnistuneen tarinan sisältömarkkinointitarkoituksiin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi tarinankerrontaa ja sisältömarkkinointia; niiden perusteita, eri muotoja, kanavia, tavoitteita sekä mittareita. Tarinankerrontaa käsittelevissä kappaleissa käydään läpi tarinoiden ja tarinankerronnan kehitystä nykypäivään saakka, niiden vaikutusta markkinointiin sekä digitaalisuuden tuomaa muutosta aihealueisiin. Sisältömarkkinointia käsittelevissä kappaleissa perehdytään sen kanaviin, tavoitteisiin ja mittareihin. Opinnäytetyön empiirisessä osiossa käytetään ja yhdistellään eri ammattilaisten näkemyksiä, aikaisemmin toteutettuja tutkimuksia sekä kirjallisuutta aiheesta. Aiempaa tietoa aiheesta yhdistellään yhteen produktiin tarinan luomisesta yritysten markkinointitarkoituksiin.
Tarinankerronta on yleinen ja erittäin hyödyllinen sisältömarkkinoinnin apuväline. Useat yritykset käyttävät tarinoita nykyajan asiakaskeskeisessä sisältömarkkinoinnissa, sillä asiakkaat eivät enää niinkään kaipaa itseään ylistäviä yrityksiä, vaan tarinoita, joissa asiakkaat ovat sankareita ja yrityksen tuotteet tai palvelut apuvälineitä, jotka auttavat ratkaisemaan asiakkaiden ongelmat. Tarinankerronta sisältömarkkinoinnissa on erinomainen tapa saavuttaa useita mitattavia tavoitteita, oli kyseessä sitten puhtaasti myynnin edistäminen tai esimerkiksi ajatusjohtajuuden saavuttaminen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi tarinankerrontaa ja sisältömarkkinointia; niiden perusteita, eri muotoja, kanavia, tavoitteita sekä mittareita. Tarinankerrontaa käsittelevissä kappaleissa käydään läpi tarinoiden ja tarinankerronnan kehitystä nykypäivään saakka, niiden vaikutusta markkinointiin sekä digitaalisuuden tuomaa muutosta aihealueisiin. Sisältömarkkinointia käsittelevissä kappaleissa perehdytään sen kanaviin, tavoitteisiin ja mittareihin. Opinnäytetyön empiirisessä osiossa käytetään ja yhdistellään eri ammattilaisten näkemyksiä, aikaisemmin toteutettuja tutkimuksia sekä kirjallisuutta aiheesta. Aiempaa tietoa aiheesta yhdistellään yhteen produktiin tarinan luomisesta yritysten markkinointitarkoituksiin.
Tarinankerronta on yleinen ja erittäin hyödyllinen sisältömarkkinoinnin apuväline. Useat yritykset käyttävät tarinoita nykyajan asiakaskeskeisessä sisältömarkkinoinnissa, sillä asiakkaat eivät enää niinkään kaipaa itseään ylistäviä yrityksiä, vaan tarinoita, joissa asiakkaat ovat sankareita ja yrityksen tuotteet tai palvelut apuvälineitä, jotka auttavat ratkaisemaan asiakkaiden ongelmat. Tarinankerronta sisältömarkkinoinnissa on erinomainen tapa saavuttaa useita mitattavia tavoitteita, oli kyseessä sitten puhtaasti myynnin edistäminen tai esimerkiksi ajatusjohtajuuden saavuttaminen.