Guide to Social Media Management - Case Cubus
Rönkkö, Sanni (2018)
Rönkkö, Sanni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046519
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli luoda opas sosiaalisen median hallinnoimiseen case yritykseen. Se toteutettiin, sillä tarve yhtenäiseen ohjeistukseen sosiaalisen median markkinointiin huomattiin paikallista sosiaalista mediaa hallinnoidessa. Yrityksellä on useita paikallisia sosiaalisen median tilejä, ja huomattiin etteivät kaikki toimi brändin eduksi. Syyn tähän oletettiin olevan tiedonpuute.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimukseen sisältyi haastattelun lisäksi aiheen tarkastelu yrityksessä työskennellessä. Valittuja työntekijöitä haastateltiin vuoden 2018 alussa. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna ja valittu toteutusmenetelmä oli WhatsApp -keskustelu. Haastattelussa oli 8 vastaajaa ja se osoittautui menestyksekkääksi, sillä kerättyä dataa oli paljon ja vastaukset olivat relevantteja tutkittavaan aiheeseen. Kerätty data analysoitiin haastattelussa käytettyjen teemojen avulla.
Tutkimuksen tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset ja niiden pohjalta luotiin opas sosiaalisen median hallintaan. Tutkimuksesta saatiin tulokseksi myös kehitysehdotuksia yritykselle edelleen kehittää paikallisen sosiaalisen median hallintaa sekä työntekijöiden sitoutumista ja motivaatiota paikallisten tilien ylläpitoa kohtaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimukseen sisältyi haastattelun lisäksi aiheen tarkastelu yrityksessä työskennellessä. Valittuja työntekijöitä haastateltiin vuoden 2018 alussa. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna ja valittu toteutusmenetelmä oli WhatsApp -keskustelu. Haastattelussa oli 8 vastaajaa ja se osoittautui menestyksekkääksi, sillä kerättyä dataa oli paljon ja vastaukset olivat relevantteja tutkittavaan aiheeseen. Kerätty data analysoitiin haastattelussa käytettyjen teemojen avulla.
Tutkimuksen tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset ja niiden pohjalta luotiin opas sosiaalisen median hallintaan. Tutkimuksesta saatiin tulokseksi myös kehitysehdotuksia yritykselle edelleen kehittää paikallisen sosiaalisen median hallintaa sekä työntekijöiden sitoutumista ja motivaatiota paikallisten tilien ylläpitoa kohtaan.