Achieving competitive advantage by developing contract management? : a case study
Sacklén, Elina (2018)
Sacklén, Elina
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046504
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kohteena oli kohdeyrityksen sopimustenhallinta. Tarkoituksena oli löytää kehitysmahdollisuuksia, joiden avulla saavutettaisiin kilpailuetua. Tutkimuskysymykset olivat:
Millaisia kehittämismahdollisuuksia on kohdeyrityksen sopimushallinnassa? Miten tutkimuksen perusteella löydetyt mahdollisuudet voisivat parantaa yrityksen suoritusta?
Tutkimuksen kohteena olivat yrityksen intranetissä saatavilla olevat tiedot esim. sopimushallinnan prosessinkuvaus, toimintaohjeet ja yleiset ehdot. Kirjallisuuteen perustuen tutkimuksessa esitellään sopimushallinnan konsepti ja saatavilla olevaa tietoa sopimustoiminnan kehittämiseen liittyvistä työkaluista esim. ennakoiva sopiminen, visualisointi ja tekoäly.
Sopimustoimintaan liittyvien toimintojen tutkimiseen käytetty tapa oli laadullinen tapaustutkimus. Teemahaastatteluihin osallistuivat kohdeyrityksen Group Legal Counsel, Sales Director, Director, Sourcing and Supply Quality sekä myynnin ja oston henkilöstöä. Näistä haastatteluista saatiin tärkeää tietoa sopimustenhallintaprosessista ja sen pullonkauloista.
Tutkimuksen perusteella havaittiin, että kohdeyrityksen sopimustenhallintaa voidaan kehittää lisäämällä paikallista oikeudellista tukea, kouluttamalla henkilöstöä, hyödyntämällä sopimustenhallintajärjestelmän tarjoamia mahdollisuuksia sekä uudistamalla sopimustenhallintaprosessia mm. kokonaisvaltaisen hallinnan ja toimintojen yhtenäistämisen kautta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että edellä mainittuja löydöksiä hyödyntämällä kohdeyritys voi kehittää sopimustenhallintaansa tehokkaampaan ja laadukkaampaan suuntaan. Kilpailuedun saavuttaminen sopimustenhallinnan kautta edellyttäisi ainutlaatuisen, kilpailijoista poikkeavan ja asiakkaan silmissä ylivertaisen konseptin luomista. Koska sopimusten kohteissa ja sisällössä on suurta eroavaisuutta, voidaan nähdä, että kilpailuetu luodaan tapauskohtaisesti ennakoivan sopimisen, luottamuksen ja vahvan oikeudellisen tietotaidon keinoin.
Millaisia kehittämismahdollisuuksia on kohdeyrityksen sopimushallinnassa? Miten tutkimuksen perusteella löydetyt mahdollisuudet voisivat parantaa yrityksen suoritusta?
Tutkimuksen kohteena olivat yrityksen intranetissä saatavilla olevat tiedot esim. sopimushallinnan prosessinkuvaus, toimintaohjeet ja yleiset ehdot. Kirjallisuuteen perustuen tutkimuksessa esitellään sopimushallinnan konsepti ja saatavilla olevaa tietoa sopimustoiminnan kehittämiseen liittyvistä työkaluista esim. ennakoiva sopiminen, visualisointi ja tekoäly.
Sopimustoimintaan liittyvien toimintojen tutkimiseen käytetty tapa oli laadullinen tapaustutkimus. Teemahaastatteluihin osallistuivat kohdeyrityksen Group Legal Counsel, Sales Director, Director, Sourcing and Supply Quality sekä myynnin ja oston henkilöstöä. Näistä haastatteluista saatiin tärkeää tietoa sopimustenhallintaprosessista ja sen pullonkauloista.
Tutkimuksen perusteella havaittiin, että kohdeyrityksen sopimustenhallintaa voidaan kehittää lisäämällä paikallista oikeudellista tukea, kouluttamalla henkilöstöä, hyödyntämällä sopimustenhallintajärjestelmän tarjoamia mahdollisuuksia sekä uudistamalla sopimustenhallintaprosessia mm. kokonaisvaltaisen hallinnan ja toimintojen yhtenäistämisen kautta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että edellä mainittuja löydöksiä hyödyntämällä kohdeyritys voi kehittää sopimustenhallintaansa tehokkaampaan ja laadukkaampaan suuntaan. Kilpailuedun saavuttaminen sopimustenhallinnan kautta edellyttäisi ainutlaatuisen, kilpailijoista poikkeavan ja asiakkaan silmissä ylivertaisen konseptin luomista. Koska sopimusten kohteissa ja sisällössä on suurta eroavaisuutta, voidaan nähdä, että kilpailuetu luodaan tapauskohtaisesti ennakoivan sopimisen, luottamuksen ja vahvan oikeudellisen tietotaidon keinoin.