Lohkoketjuteknologian mahdollisuudet merikuljetusten toimitusketjuissa
Kalpio, Henri (2018)
Kalpio, Henri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046501
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää toimeksiantajayritykselle, millaisia mahdollisuuksia lohkoketjuteknologia tarjoaa merikuljetusten toimitusketjuihin. Lukijalle selvitetään lohkoketjuteknologian toimintaperiaatteita ja kerrotaan sen keskeisistä ominaisuuksista sekä hyödyistä. Hyödyiksi tunnistetaan toimitusketjujen entistä suurempi läpinäkyvyys, jäljitettävyys ja transaktioiden turvallisuus ja nopeus. Lohkoketjuun pohjautuvan järjestelmän toimintatapa poistaa välikäsinä toimivien kolmansien osapuolien tarpeen tarvittavan luottamustason saavuttamiseksi.
Merikuljetusten toimitusketjujen haasteita ja tehottomuuden eri muotoja tunnistetaan ja eritellään; lähdemateriaalien vertailun perusteella selvisi, että toimialalla haasteiksi koetaan muun muassa läpinäkyvyyden ja tiedonkulun puute eri toimijoiden välillä. Lisäksi merikuljetusalalle tyypilliset, hidasta paperityötä edellyttävät prosessit nähdään kehityskohteina.
Esitetyt sovellusideat keskittyvät paperityön ja dokumentaation, kuljetusten seurannan sekä sopimusten ja kaupallisten prosessien ympärille. Sovellusten toteuttaminen edellyttää tiedon digitaaliseen muotoon muuttamista ja toimitusketjun eri toimijoiden välisten yhteisten tietorakenteiden omaksumista tavoiteltujen hyötyjen saavuttamiseksi. Internet of Things -laitteiden lohkoketjuun integroinnilla arvioidaan olevan mahdollista nopeuttaa esimerkiksi kuljetusten seurannan toimintoja, kun manuaalisen työn määrä vähenee automaation myötä.
Lohkoketjuteknologian implementoinnin haasteita tarkastellaan toimialakohtaisesta ja liiketoiminnallisesta näkökulmasta ottaen samalla huomioon myös tekniset, regulatiiviset ja käyttäytymiselliset näkökohdat. Teknologian omaksumisasteesta laaditaan arvio Rogersin innovaatioiden leviämisen teorian viitekehyksestä käsin. Opinnäytetyöprosessin aikana alkuvuodesta 2018 lohkoketjuteknologiaa hyödyntävien sovellusten määrä oli toimialalla pieni, joskin hyötyjen kartoittaminen pilottihankkeiden avulla oli selvässä kasvussa.
Pääasiallisena menetelmänä opinnäytetyön toteutuksessa käytetään tiedonkeruuta lohkoketjuteknologiaa käsittelevistä verkkojulkaisuista ja tutkielmista. Menetelmällisesti tiedonkeruuta seuraa havainnointi sekä eri lähteistä peräisin olevien sisältöjen vertailu; kattavalla vertailulla pyritään saamaan todenmukainen kuva siitä, millaisia lohkoketjuteknologian sovelluksia merikuljetusten toimitusketjuissa on kehitteillä tai jo olemassa sekä millaisilla sovelluksilla on toteutuspotentiaalia.
Merikuljetusten toimitusketjujen haasteita ja tehottomuuden eri muotoja tunnistetaan ja eritellään; lähdemateriaalien vertailun perusteella selvisi, että toimialalla haasteiksi koetaan muun muassa läpinäkyvyyden ja tiedonkulun puute eri toimijoiden välillä. Lisäksi merikuljetusalalle tyypilliset, hidasta paperityötä edellyttävät prosessit nähdään kehityskohteina.
Esitetyt sovellusideat keskittyvät paperityön ja dokumentaation, kuljetusten seurannan sekä sopimusten ja kaupallisten prosessien ympärille. Sovellusten toteuttaminen edellyttää tiedon digitaaliseen muotoon muuttamista ja toimitusketjun eri toimijoiden välisten yhteisten tietorakenteiden omaksumista tavoiteltujen hyötyjen saavuttamiseksi. Internet of Things -laitteiden lohkoketjuun integroinnilla arvioidaan olevan mahdollista nopeuttaa esimerkiksi kuljetusten seurannan toimintoja, kun manuaalisen työn määrä vähenee automaation myötä.
Lohkoketjuteknologian implementoinnin haasteita tarkastellaan toimialakohtaisesta ja liiketoiminnallisesta näkökulmasta ottaen samalla huomioon myös tekniset, regulatiiviset ja käyttäytymiselliset näkökohdat. Teknologian omaksumisasteesta laaditaan arvio Rogersin innovaatioiden leviämisen teorian viitekehyksestä käsin. Opinnäytetyöprosessin aikana alkuvuodesta 2018 lohkoketjuteknologiaa hyödyntävien sovellusten määrä oli toimialalla pieni, joskin hyötyjen kartoittaminen pilottihankkeiden avulla oli selvässä kasvussa.
Pääasiallisena menetelmänä opinnäytetyön toteutuksessa käytetään tiedonkeruuta lohkoketjuteknologiaa käsittelevistä verkkojulkaisuista ja tutkielmista. Menetelmällisesti tiedonkeruuta seuraa havainnointi sekä eri lähteistä peräisin olevien sisältöjen vertailu; kattavalla vertailulla pyritään saamaan todenmukainen kuva siitä, millaisia lohkoketjuteknologian sovelluksia merikuljetusten toimitusketjuissa on kehitteillä tai jo olemassa sekä millaisilla sovelluksilla on toteutuspotentiaalia.