Haptinen vuorovaikutus virtuaalitodellisuudessa
Kinnunen, Niko (2018)
Kinnunen, Niko
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046485
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Kajaanin ammattikorkeakoulun Clever Simulation Entertainment-kehitystiimi. CSE tuottaa virtuaalitodellisuussimulaatioita ulkopuolisille asiakkaille, kuten myös Kajaanin ammattikorkeakoulun sisäisille hankkeille. CSE:n virtuaalitodellisuus laboratorio on Kajaanin ammattikorkeakoulun tiloissa.
Työn tavoitteena oli tutustua uudenlaiseen haptiseen teknologiaan ja ohjainratkaisuun virtuaalitodellisuudessa. Yhtenä tavoitteena oli myös laatia yksityiskohtainen käyttöönotto-ohje CSE-tiimille, jotta haptisen teknologian käyttöönotto myöhemmissä asiakasprojekteissa on mahdollisimman suoraviivaista.
Vaikka haptinen teknologia on jo vanha käsite peliteknologiassa, sitä on alettu kehittämään virtuaalitodellisuuslaitteille kovalla tahdilla. Teknologiaa käytetään nykyisin mm. älylaitteissa, peliohjaimissa, simulaattoreissa ja lääketieteessä. Työssä tutustuttiin NeuroDigital Technologies- ja Manus VR -yrityksen järjestelmiin. Niille on ominaista käsien liikkeiden seuranta ja haptinen palaute. Lisäksi laadittiin käyttöönottoon liittyvät ohjeet Manus VR -yrityksen järjestelmälle, joka toteutettiin Unreal Engine -pelimoottoria hyödyntäen.
Työssä saatiin tehtyä käyttöönotto-ohje sekä toimiva demo, joka on toteutettu käyttöönotto-ohjeiden mukaisesti.
Työn tavoitteena oli tutustua uudenlaiseen haptiseen teknologiaan ja ohjainratkaisuun virtuaalitodellisuudessa. Yhtenä tavoitteena oli myös laatia yksityiskohtainen käyttöönotto-ohje CSE-tiimille, jotta haptisen teknologian käyttöönotto myöhemmissä asiakasprojekteissa on mahdollisimman suoraviivaista.
Vaikka haptinen teknologia on jo vanha käsite peliteknologiassa, sitä on alettu kehittämään virtuaalitodellisuuslaitteille kovalla tahdilla. Teknologiaa käytetään nykyisin mm. älylaitteissa, peliohjaimissa, simulaattoreissa ja lääketieteessä. Työssä tutustuttiin NeuroDigital Technologies- ja Manus VR -yrityksen järjestelmiin. Niille on ominaista käsien liikkeiden seuranta ja haptinen palaute. Lisäksi laadittiin käyttöönottoon liittyvät ohjeet Manus VR -yrityksen järjestelmälle, joka toteutettiin Unreal Engine -pelimoottoria hyödyntäen.
Työssä saatiin tehtyä käyttöönotto-ohje sekä toimiva demo, joka on toteutettu käyttöönotto-ohjeiden mukaisesti.