Ässädeittien kehittäminen : Osuuskauppa Arinan massarekrytointitapahtuma
Harjumaa, Veera; Heiskanen, Anniina (2018)
Harjumaa, Veera
Heiskanen, Anniina
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046474
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Osuuskauppa Arinan kesätyöntekijöiden massarekrytointitapahtuman eli Ässädeittien kehittämistä varten. Työn toimeksiantajana on Osuuskauppa Arina. Ässädeittien onnistumisesta ei ole aikaisemmin kerätty palautetta hakijoilta, joten aihe oli tarpeellinen ja ajankohtainen, ja tavoitteena oli, että Osuuskauppa Arina voisi hyödyntää työn tuloksia.
Työn tavoitteena oli kartoittaa hakijoiden ja henkilökunnan mielipiteitä ja kokemuksia Ässädeittien onnistumisesta, ja saada sitä kautta ideoita, joilla tapahtumaa voisi kehittää paremmaksi. Tavoitteena oli kerätä kyselyiden avulla tietoa onnistumisista ja kehittämisen kohteista.
Tietoperusta tässä työssä koostuu rekrytoinnin teoriasta. Työssä on käsitelty hakijalähtöinen rekrytointiprosessi ja peilattu sitä Arinan toteuttamaan rekrytointiin sekä määritelty pikahaastattelu ja massarekrytointi -käsitteet. Lähteinä työssä on käytetty laajasti rekrytointiin liittyvää kirjallisuutta, haastatteluita, Arinan sisäisiä lähteitä ja sähköisiä lähteitä sekä tutkimuksia ja tilastoja. Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty kyselytutkimuksia, joissa on sekä laadullisen että määrällisen tutkimusmenetelmän piirteitä. Kyselyt laadittiin Webropol-kyselytyökalun avulla ja niitä tehtiin kaksi erillistä, hakijoille ja henkilökunnalle.
Kyselyiden avulla saatiin kattava kuva siitä, mitä mieltä hakijat ovat Ässädeiteistä. Pääosin tulokset olivat positiivisia, mutta kehityskohteitakin tuli esille. Tärkeimpiä hakijoilta ja henkilökunnalta tulleita kehityskohteita olivat informaation ja selkeyden lisääminen ennen tapahtumaa ja tapahtuman aikana, haastattelukysymysten yhtenäistäminen haastattelijoiden välillä, hakuprosessin selkeyttäminen ja selittäminen hakijoille sekä päivän aikataulun tiivistäminen. Kyselyistä esille nousseiden kehityskohteiden lisäksi työssä on esitelty tekijöiden itse keksimiä kehitysideoita, ja lisäksi kehitysideoita saatiin muiden osuuskauppojen haastatteluista.
Työn tulokset eli kehittämisehdotukset Ässädeittien parantamiseksi ovat toteuttamiskelpoisia. Osuuskauppa Arina ja mahdollisesti muut osuuskaupat voivat hyötyä tutkimuksemme tuloksista. Jatkotoimenpiteinä on esittämiemme kehitysehdotuksien hyödyntäminen seuraavan vuoden Ässädeittejä suunniteltaessa sekä tutkimuksen laajentaminen koko rekrytointiprosessiin.
Työn tavoitteena oli kartoittaa hakijoiden ja henkilökunnan mielipiteitä ja kokemuksia Ässädeittien onnistumisesta, ja saada sitä kautta ideoita, joilla tapahtumaa voisi kehittää paremmaksi. Tavoitteena oli kerätä kyselyiden avulla tietoa onnistumisista ja kehittämisen kohteista.
Tietoperusta tässä työssä koostuu rekrytoinnin teoriasta. Työssä on käsitelty hakijalähtöinen rekrytointiprosessi ja peilattu sitä Arinan toteuttamaan rekrytointiin sekä määritelty pikahaastattelu ja massarekrytointi -käsitteet. Lähteinä työssä on käytetty laajasti rekrytointiin liittyvää kirjallisuutta, haastatteluita, Arinan sisäisiä lähteitä ja sähköisiä lähteitä sekä tutkimuksia ja tilastoja. Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty kyselytutkimuksia, joissa on sekä laadullisen että määrällisen tutkimusmenetelmän piirteitä. Kyselyt laadittiin Webropol-kyselytyökalun avulla ja niitä tehtiin kaksi erillistä, hakijoille ja henkilökunnalle.
Kyselyiden avulla saatiin kattava kuva siitä, mitä mieltä hakijat ovat Ässädeiteistä. Pääosin tulokset olivat positiivisia, mutta kehityskohteitakin tuli esille. Tärkeimpiä hakijoilta ja henkilökunnalta tulleita kehityskohteita olivat informaation ja selkeyden lisääminen ennen tapahtumaa ja tapahtuman aikana, haastattelukysymysten yhtenäistäminen haastattelijoiden välillä, hakuprosessin selkeyttäminen ja selittäminen hakijoille sekä päivän aikataulun tiivistäminen. Kyselyistä esille nousseiden kehityskohteiden lisäksi työssä on esitelty tekijöiden itse keksimiä kehitysideoita, ja lisäksi kehitysideoita saatiin muiden osuuskauppojen haastatteluista.
Työn tulokset eli kehittämisehdotukset Ässädeittien parantamiseksi ovat toteuttamiskelpoisia. Osuuskauppa Arina ja mahdollisesti muut osuuskaupat voivat hyötyä tutkimuksemme tuloksista. Jatkotoimenpiteinä on esittämiemme kehitysehdotuksien hyödyntäminen seuraavan vuoden Ässädeittejä suunniteltaessa sekä tutkimuksen laajentaminen koko rekrytointiprosessiin.