Lastivahinkoriskit ja niiden vakuuttaminen ro-ro-liikenteessä
Lehtonen, Janita (2018)
Lehtonen, Janita
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046428
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan ro-ro-rahdinkuljettajien lastinkuljetusriskejä, riskienhallintaa ja niiden vakuuttamista. Päätavoitteina oli selvittää, miten ro-ro-kuljetusten ominaispiirteet vaikuttavat lastinkuljetusriskeihin, miten miehistö työskentelee ehkäistäkseen vahinkojen syntymistä sekä saada tietoa lastia koskevien vakuutuksien tarpeellisuudesta. Toisena tavoitteena oli selvittää, onko ro-ro-varustamoilla yksilöityjä tarpeita vakuutuksille ja vakuutuspalveluille.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Försäkringsaktiebolaget Alandian kanssa. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja osoitettiin suomalaisille ro-ro-varustamoille. Vastaajina olivat varustamoiden maahenkilöstö ja alusten kansipäällystö. Tutkimusmateriaali kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Kyselynetissä, joka oli avoinna vastaajille yhteensä lähes viisi viikkoa. Kyselylomake koostui 19 kysymyksestä, johon vastasi 16 henkilöä. Kyselyn analysointi jaettiin kolmeen osa-alueeseen: riskit, riskienhallinta ja riskien vakuuttaminen. Strukturoidut kysymykset tulkittiin prosentuaalisesti ja avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Kyselyyn vastanneista 38 % ilmoitti kaikista herkimmin vahingoittuvaksi lastiksi trailerit ja 38 % vastaajista rekat. Lastinkuljetusriskejä ovat riittämätön lastinkiinnitys merikuljetusta varten, lastausoperaatioiden aikana kommunikaation puute, kiire ja kokemattomat kuljettajat. Kuljetuksen aikana suurin riskin aiheuttaja on huono sää. Vastaajista 87 % ilmoitti vahinkojen torjumiskeinojen olevan riittävät. Vahingoilta vältytään miehistön koulutuksella ja täsmällisillä ohjeistuksilla. Lastiin liittyvät vakuutukset kokee riittäviksi 56 % vastaajista ja 44 % vastaajista ei osannut sanoa. Yhteistyö varustamoiden ja vakuutusyhtiön välillä koetaan hyväksi.
Tutkimuksen perusteella alusten kansipäällystön vakuutustietoisuudessa on parannettavaa. Vakuutuspalveluiden tiedottamiseen pitäisi kiinnittää huomiota, jotta varustamot osaisivat hyödyntää tehokkaasti kaikki vakuutusyhtiön tarjoamat palvelut. Vakuutusyhtiö voisi tarjota koulutusseminaareja kansipäällystölle ja tehdä aluksille suunnatun vakuutusoppaan.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Försäkringsaktiebolaget Alandian kanssa. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja osoitettiin suomalaisille ro-ro-varustamoille. Vastaajina olivat varustamoiden maahenkilöstö ja alusten kansipäällystö. Tutkimusmateriaali kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Kyselynetissä, joka oli avoinna vastaajille yhteensä lähes viisi viikkoa. Kyselylomake koostui 19 kysymyksestä, johon vastasi 16 henkilöä. Kyselyn analysointi jaettiin kolmeen osa-alueeseen: riskit, riskienhallinta ja riskien vakuuttaminen. Strukturoidut kysymykset tulkittiin prosentuaalisesti ja avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Kyselyyn vastanneista 38 % ilmoitti kaikista herkimmin vahingoittuvaksi lastiksi trailerit ja 38 % vastaajista rekat. Lastinkuljetusriskejä ovat riittämätön lastinkiinnitys merikuljetusta varten, lastausoperaatioiden aikana kommunikaation puute, kiire ja kokemattomat kuljettajat. Kuljetuksen aikana suurin riskin aiheuttaja on huono sää. Vastaajista 87 % ilmoitti vahinkojen torjumiskeinojen olevan riittävät. Vahingoilta vältytään miehistön koulutuksella ja täsmällisillä ohjeistuksilla. Lastiin liittyvät vakuutukset kokee riittäviksi 56 % vastaajista ja 44 % vastaajista ei osannut sanoa. Yhteistyö varustamoiden ja vakuutusyhtiön välillä koetaan hyväksi.
Tutkimuksen perusteella alusten kansipäällystön vakuutustietoisuudessa on parannettavaa. Vakuutuspalveluiden tiedottamiseen pitäisi kiinnittää huomiota, jotta varustamot osaisivat hyödyntää tehokkaasti kaikki vakuutusyhtiön tarjoamat palvelut. Vakuutusyhtiö voisi tarjota koulutusseminaareja kansipäällystölle ja tehdä aluksille suunnatun vakuutusoppaan.