Vanhempien kasvatuspäämäärien tukeminen päiväkodissa
Paukkio, Milja (2018)
Paukkio, Milja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036370
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin päiväkotilasten vanhempien kasvatuspäämääriä ja kokemuksia niiden tukemisesta päiväkodissa. Tutkimuksella pyrittiin myös selvittämään vanhempien kehitysideoita heidän kasvatuspäämääriensä tukemiseksi päiväkodissa. Tutkimustuloksilla haluttiin määrittää, mitkä ovat vanhempien tavoittelemia taitoja, ominaisuuksia ja asioita lasten kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa. Lisäksi haluttiin selvittää, miten kasvatuspäämääriä tuetaan tällä hetkellä ja voidaan vanhempien näkökulmasta vielä paremmin varhaiskasvatuksessa huomioida ja tukea. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kasvatusta, kasvatuksen päämääriä ja lapsen kehityksen ja oppimisen tukemista päiväkodissa. Teoreettisessa viitekehyksessä vanhempien kasvatuspäämäärien tukemista tarkasteltiin lapsen kehityksen, hyvinvoinnin ja oppimisen tukemisena päiväkodissa. Keskeisenä käsitteenä lapsen kehityksen ja siten vanhempien kasvatuspäämäärien tukemisessa esitettiin päiväkodin toimintakulttuuri.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi porilainen päiväkoti. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusotetta noudattaen. Neljää päiväkotilasten vanhempaa haastateltiin puolistrukturoitua haastattelumenetelmää käyttäen, ja tutkimustuloksien saamiseksi käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Vanhempien kasvatuspäämäärät liittyvät lapsen myönteiseen minäkuvaan, tunne- ja sosiaalisiin taitoihin, moraalisesti oikeaan toimintaan, omiin vanhempiin ja hyvään tulevaisuuteen luottamiseen sekä lapsen ”fiksuuteen” ja elämässä pärjäämiseen. Vanhemmat kokevat heidän päämääriään tuettavan päiväkodissa lapsen hyvinvointia tukemalla ja kasvatusyhteistyötä toteuttaen. Kasvatuspäämäärien tukemiseen vaikuttaa myös päiväkoti sosiaalisena ympäristönä. Päiväkoti yhteisönä sekä varhaiskasvattajat esimerkillään, tärkeiden taitojen harjoittelemisen tukijoina ja monipuolista toimintaa toteuttamalla tukevat vanhempien kasvatuspäämääriä. Olennaisena osana kasvatuspäämäärien tukemisessa vanhemmat mainitsevat myös varhaiskasvattajien ammattitaitoisuuden. Kolmas tutkimuskysymys tuotti vähiten aineistotietoa, sillä vanhemmat ovat melko tyytyväisiä kasvatuspäämäärien tukemiseen päiväkodissa. Kehittämisideoina mainitaan pienemmät ryhmäkoot, kaverisuhteiden jatkuvuuden tukeminen koulun aloituksessa, itsenäisyyden asteittainen lisääminen lapsen oman toiminnan ohjauksessa ja ristiriitatilanteiden selvittäminen lapsia kunnioittavalla tavalla.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi porilainen päiväkoti. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusotetta noudattaen. Neljää päiväkotilasten vanhempaa haastateltiin puolistrukturoitua haastattelumenetelmää käyttäen, ja tutkimustuloksien saamiseksi käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Vanhempien kasvatuspäämäärät liittyvät lapsen myönteiseen minäkuvaan, tunne- ja sosiaalisiin taitoihin, moraalisesti oikeaan toimintaan, omiin vanhempiin ja hyvään tulevaisuuteen luottamiseen sekä lapsen ”fiksuuteen” ja elämässä pärjäämiseen. Vanhemmat kokevat heidän päämääriään tuettavan päiväkodissa lapsen hyvinvointia tukemalla ja kasvatusyhteistyötä toteuttaen. Kasvatuspäämäärien tukemiseen vaikuttaa myös päiväkoti sosiaalisena ympäristönä. Päiväkoti yhteisönä sekä varhaiskasvattajat esimerkillään, tärkeiden taitojen harjoittelemisen tukijoina ja monipuolista toimintaa toteuttamalla tukevat vanhempien kasvatuspäämääriä. Olennaisena osana kasvatuspäämäärien tukemisessa vanhemmat mainitsevat myös varhaiskasvattajien ammattitaitoisuuden. Kolmas tutkimuskysymys tuotti vähiten aineistotietoa, sillä vanhemmat ovat melko tyytyväisiä kasvatuspäämäärien tukemiseen päiväkodissa. Kehittämisideoina mainitaan pienemmät ryhmäkoot, kaverisuhteiden jatkuvuuden tukeminen koulun aloituksessa, itsenäisyyden asteittainen lisääminen lapsen oman toiminnan ohjauksessa ja ristiriitatilanteiden selvittäminen lapsia kunnioittavalla tavalla.