Utländskt, inhemskt, närodlat eller ekologiskt? : - En studie i millenniegenerationens preferenser av inhemska livsmedel.
Koivulehto, Antti (2018)
Koivulehto, Antti
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036338
Tiivistelmä
Syftet med studien är att utreda vilka faktorer som avgör valet mellan utländska och
inhemska varumärken inom livsmedelsindustrin i Finland. Det har gjorts en del studier av
millenniegenerationens konsumentbeteende, men det saknas forskning vad gäller
skillnader mellan konsumtion av inhemska vs utländska livsmedelsprodukter. Dessutom
finns det en tydlig trend till att flytta sig mot mera lokala livsmedelsprodukter.
Konsumenterna i dagens läge är också mer intresserade av varifrån maten kommer, hur
den produceras och vilken påverkan den har på miljön. För min forskning använder jag
mig av en kvantitativ datainsamlingsmetod, närmare bestämt via enkätundersökningar. I
min enkätundersökning deltar 77 respondenter som besvarar enkäten via en länk som jag
lagt ut på Facebook. Forskningen är avgränsad till endast matprodukter inom
livsmedelsindustrin och målgruppen är avgränsad till millenniegenerationen som är
bosatta i Finland. I enkäten tar jag upp frågor som berör milenniegenerationens ålder, kön
och deras konsumentbeteende vid val av vad de anser vara viktigt då de handlar mat samt
orsaker som påverkar deras beslut av att konsumera inhemska eller utländska
livsmedelsvaror. I undersökningen kommer det fram att millennigenerationen föredrar
utländska livsmedelsprodukter på grund av förmånligare priser samt större utbud av
varor. Priskänsligheten tycks spela en viktig roll för millenniegenerationen och det
kommer fram ett antal gånger i enkätundesökningens resultat. När millenniegenerationen
konsumerar inhemska livsmedelsprodukter anser de att de viktigaste faktorerna är att
stöda inhemska kommuner, att maten är smakrikare och fräschare samt organisk. I
undersökningen kommer det också fram att majoriteten av respondenterna handlar sin
mat i närbutiker och stormarknader istället för att handla maten från jorbrukarnas
direktförsäljning eller diverse marknadsplatser för detaljhandel. Inhemska livsmedel
anses som en ”rörelse för matentusiaster” och millenniegenerationen anses som “digitala
infödingar” samt “trendsetters” i dagens läge, men priset verkar vara orsaken till att
inhemska matprodukter inte konsumeras så mycket av millenniegenerationen. The purpose of the study is to investigate the factors that determine the choice between
foreign and domestic brands in the food industry in Finland. There have been some
studies of the Millennium Generations consumer behavior, but there is no research on
differences between the consumption of domestic and foreign food products. In addition,
there is a clear trend towards moving in to more local food products. Consumers in the
current situation are also more interested in where the food comes from, how it is
produced and what the impacts are on the environment. For my research, I use a
quantitative data collection method, more specifically through surveys. In my
questionnaire survey, 77 respondents participate in the survey through a link that I posted
on Facebook. The research is limited to only food products in the food industry and the
target group is limited to the millennium generation residing in Finland. In the
questionnaire, I raise questions concerning the age, sex and consumer behavior of the
millennium generation in choosing what they consider important when they are shopping
for food and the reasons that affect their decision to consume domestic or foreign food
products. The survey reveals that the Millennium Generation prefers foreign food
products due to more favorable prices and a larger range of goods. Price sensitivity seems
to play an important role for the millennium generation and it appears a number of times
in the survey results. When the millennial generation consumes domestic food products,
they consider that the most important factors are to support domestic municipalities, that
the food is tastier and fresher as well as organic. The survey also reveals that the majority
of respondents buy their food in convenience stores and supermarkets instead of shopping
from the direct sales of farmers or various retail outlets. Domestic food is considered a
"movement for food enthusiasts" and the millennial generation is considered "digital
natives" and "trendsetters" at present, but the price seems to be the reason why domestic
food products are not consumed so much by the millennial generation.
inhemska varumärken inom livsmedelsindustrin i Finland. Det har gjorts en del studier av
millenniegenerationens konsumentbeteende, men det saknas forskning vad gäller
skillnader mellan konsumtion av inhemska vs utländska livsmedelsprodukter. Dessutom
finns det en tydlig trend till att flytta sig mot mera lokala livsmedelsprodukter.
Konsumenterna i dagens läge är också mer intresserade av varifrån maten kommer, hur
den produceras och vilken påverkan den har på miljön. För min forskning använder jag
mig av en kvantitativ datainsamlingsmetod, närmare bestämt via enkätundersökningar. I
min enkätundersökning deltar 77 respondenter som besvarar enkäten via en länk som jag
lagt ut på Facebook. Forskningen är avgränsad till endast matprodukter inom
livsmedelsindustrin och målgruppen är avgränsad till millenniegenerationen som är
bosatta i Finland. I enkäten tar jag upp frågor som berör milenniegenerationens ålder, kön
och deras konsumentbeteende vid val av vad de anser vara viktigt då de handlar mat samt
orsaker som påverkar deras beslut av att konsumera inhemska eller utländska
livsmedelsvaror. I undersökningen kommer det fram att millennigenerationen föredrar
utländska livsmedelsprodukter på grund av förmånligare priser samt större utbud av
varor. Priskänsligheten tycks spela en viktig roll för millenniegenerationen och det
kommer fram ett antal gånger i enkätundesökningens resultat. När millenniegenerationen
konsumerar inhemska livsmedelsprodukter anser de att de viktigaste faktorerna är att
stöda inhemska kommuner, att maten är smakrikare och fräschare samt organisk. I
undersökningen kommer det också fram att majoriteten av respondenterna handlar sin
mat i närbutiker och stormarknader istället för att handla maten från jorbrukarnas
direktförsäljning eller diverse marknadsplatser för detaljhandel. Inhemska livsmedel
anses som en ”rörelse för matentusiaster” och millenniegenerationen anses som “digitala
infödingar” samt “trendsetters” i dagens läge, men priset verkar vara orsaken till att
inhemska matprodukter inte konsumeras så mycket av millenniegenerationen.
foreign and domestic brands in the food industry in Finland. There have been some
studies of the Millennium Generations consumer behavior, but there is no research on
differences between the consumption of domestic and foreign food products. In addition,
there is a clear trend towards moving in to more local food products. Consumers in the
current situation are also more interested in where the food comes from, how it is
produced and what the impacts are on the environment. For my research, I use a
quantitative data collection method, more specifically through surveys. In my
questionnaire survey, 77 respondents participate in the survey through a link that I posted
on Facebook. The research is limited to only food products in the food industry and the
target group is limited to the millennium generation residing in Finland. In the
questionnaire, I raise questions concerning the age, sex and consumer behavior of the
millennium generation in choosing what they consider important when they are shopping
for food and the reasons that affect their decision to consume domestic or foreign food
products. The survey reveals that the Millennium Generation prefers foreign food
products due to more favorable prices and a larger range of goods. Price sensitivity seems
to play an important role for the millennium generation and it appears a number of times
in the survey results. When the millennial generation consumes domestic food products,
they consider that the most important factors are to support domestic municipalities, that
the food is tastier and fresher as well as organic. The survey also reveals that the majority
of respondents buy their food in convenience stores and supermarkets instead of shopping
from the direct sales of farmers or various retail outlets. Domestic food is considered a
"movement for food enthusiasts" and the millennial generation is considered "digital
natives" and "trendsetters" at present, but the price seems to be the reason why domestic
food products are not consumed so much by the millennial generation.