Elokuvamusiikkia uruilla : Näkökulmia käytännön toteutukseen
Rahko, Jaakko; Suominen, Teemu (2018)
Rahko, Jaakko
Suominen, Teemu
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036279
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla on omien työkokemusten kautta tehty huomio siitä, kuinka yleistä elokuvamusiikin toivomisesta häämusiikiksi on tullut. Usein näiden toiveiden toteuttamisessa ilmenee sama ongelma: urkusovitusten vähäisyys. Työn tavoitteena oli oppia lisää urkusovitusten tekemisestä sekä saada sovituksiin urkumusiikille tyypillisiä, hyvin toimivia ratkaisuja. Lisäksi toisena tavoitteena oli osoittaa, kuinka urut taipuvat myös elokuvamusiikin esittämiseen, ja näin saada uusia ihmisiä innostumaan urkumusiikista.
Työn alussa tarkastellaan yleisiä sovittamiseen liittyviä asioita, kuten sovitusluvan hankintaa ja transkribointia, sekä määritellään termi sovittaminen. Lisäksi alussa käsitellään urkujen toimintaan liittyviä periaatteita sekä yleisesti urkuja monipuolisena instrumenttina. Seuraavaksi luodaan katsaus elokuvamusiikkiin sekä pohditaan sen sopivuutta kirkkoon. Työssä tarkastellaan myös konsertin järjestämiseen liittyviä asioita, kuten ohjelman suunnittelua sekä mainostamista.
Tärkeimmät lähdemateriaalit ovat sovitettujen teosten alkuperäiset orkesteripartituurit: John Williamsin Hedwig’s Theme, Klaus Badeltin He’s a Pirate sekä Ramin Djawadin Main Titles. Työssä esitellään alkuperäiset teokset sekä käsitellään niiden pohjalta syntyneitä sovituksia. Muuna lähdemateriaalina on käytetty elokuvamusiikista, kirkkomusiikista sekä uruista kertovaa kirjallisuutta.
Opinnäytetyö ja erityisesti sen osana järjestytty konsertti osoitti, että elokuvamusiikki uruilla esitettynä kiinnostaa ihmisiä laajalti. Palaute konsertin arvioijalta sekä konserttiyleisöltä oli erittäin positiivista ja kannustavaa. Työn pohjalta syntyi laadukkaita sovituksia käytännön työelämää varten.
Työn alussa tarkastellaan yleisiä sovittamiseen liittyviä asioita, kuten sovitusluvan hankintaa ja transkribointia, sekä määritellään termi sovittaminen. Lisäksi alussa käsitellään urkujen toimintaan liittyviä periaatteita sekä yleisesti urkuja monipuolisena instrumenttina. Seuraavaksi luodaan katsaus elokuvamusiikkiin sekä pohditaan sen sopivuutta kirkkoon. Työssä tarkastellaan myös konsertin järjestämiseen liittyviä asioita, kuten ohjelman suunnittelua sekä mainostamista.
Tärkeimmät lähdemateriaalit ovat sovitettujen teosten alkuperäiset orkesteripartituurit: John Williamsin Hedwig’s Theme, Klaus Badeltin He’s a Pirate sekä Ramin Djawadin Main Titles. Työssä esitellään alkuperäiset teokset sekä käsitellään niiden pohjalta syntyneitä sovituksia. Muuna lähdemateriaalina on käytetty elokuvamusiikista, kirkkomusiikista sekä uruista kertovaa kirjallisuutta.
Opinnäytetyö ja erityisesti sen osana järjestytty konsertti osoitti, että elokuvamusiikki uruilla esitettynä kiinnostaa ihmisiä laajalti. Palaute konsertin arvioijalta sekä konserttiyleisöltä oli erittäin positiivista ja kannustavaa. Työn pohjalta syntyi laadukkaita sovituksia käytännön työelämää varten.