Katse islamiin – opas matkailuyrityksille Suomessa
Ahlström, Katja (2018)
Ahlström, Katja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026243
Tiivistelmä
Islamenemmistöisistä maista, erityisesti Lähi-idän alueelta lähtevät muslimimatkustajat ovat yksi nopeimmin kasvavista matkailijaryhmistä maailmassa. Kehitys on nähtävissä myös Suomessa, vaikka muihin matkailijaryhmiin verrattuna luvut ovat vielä vaatimattomia.
Vuonna 2016 avatut, uudet suorat lentoyhteydet Arabian niemimaalta ovat lisänneet Suomen saavutettavuutta ja kiinnostavuutta alueella. Suomen kiinnostavuus on nousussa myös muslimienemmistöisessä, mutta kulttuuriltaan Arabian niemimaata monimuotoisemmassa Malesiassa.
Molemmat markkina-alueet ja islamilaisuus ovat vielä varsin tuntemattomia suomalaisille matkailutoimijoille. Business Finland Oy:n Visit Finland -yksikön tilauksesta tämän opinnäytetyön produkti osuudessa tuotetaan matkailuyrittäjien tueksi islamilaisuutta ja muslimimatkailijoiden tarpeita avaava opaskirjanen. Opinnäytetyön pääongelmana selvitetään, mitkä ovat islaminuskon periaatteita noudattavien matkailijoiden tarpeet ja toiveet islamvähemmistöisessä matkakohteessa. Alaongelmina selvitetään, millaisia odotuksia ja toiveita muslimimatkustajilla on matkailupalveluita ja palvelutilanteita ajatellen. Alaongelmina tarkastellaan myös, miten lähtömaan kulttuuri ja tavat vaikuttavat toiveisiin, tarpeisiin ja odotuksiin. Työn kulttuurinen painopiste on Arabian niemimaalla, Malesiaa käsitellään kevyemmin.
Työn tietoperusta rakentuu islamin opin ja uskonnon perusteiden pohjalle, jotka muodostavat viitekehyksen muslimien elämälle kaikkialla maailmassa. Tietoperustaa syvennetään islamin kulttuurin ja ruokakulttuurin tiedoilla. Tietolähteinä käytetään pääasiassa aihepiireistä kirjoitettuja tietoteoksia ja täydennetään artikkeleista, tutkimuksista ja verkkoaineistoista saatavilla tiedoilla. Tietoperustasta poimitaan taustoittamisen kannalta tärkeimmät asiat oppaaseen. Produktin yksityiskohtaiset tiedot perustetaan niin tietoteoksista, tutkimuksista, artikkeleista kuin verkkoaineistoista saataviin faktoihin sekä lähtömarkkinoita tuntevien matkailualanammattilaisten tiedonantoihin.
Lähtökohtaisesti muslimimatkailijoita kiinnostavat eniten kohteet, joissa heidän on mahdollista lomailla uskontonsa tärkeimpiä periaatteita noudattaen. Kulttuurinsa ja elinpiirinsä muokkaamat yksilöt ovat kuitenkin erilaisia ja myös uskonnollisen vakaumuksen laatu vaihtelee. Uskossaan konservatiivisemmat ovat tarkempia esimerkiksi ruokavalion ja rukousrituaalien noudattamisessa sekä kokevat saman sukupuolisen palveluhenkilökunnan asioidessa luontevammaksi. Uskossaan modernimmat taas haluavat tutustua uusiin kulttuureihin niiden tapoja mukaillen. Lähtömarkkinoihin liittyvät kulttuuriset erot näkyvät esimerkiksi palvelu- ja tuotetasovaatimuksissa, ateriatottumuksissa ja eri aktiviteettien kiinnostavuudessa.
Vuonna 2016 avatut, uudet suorat lentoyhteydet Arabian niemimaalta ovat lisänneet Suomen saavutettavuutta ja kiinnostavuutta alueella. Suomen kiinnostavuus on nousussa myös muslimienemmistöisessä, mutta kulttuuriltaan Arabian niemimaata monimuotoisemmassa Malesiassa.
Molemmat markkina-alueet ja islamilaisuus ovat vielä varsin tuntemattomia suomalaisille matkailutoimijoille. Business Finland Oy:n Visit Finland -yksikön tilauksesta tämän opinnäytetyön produkti osuudessa tuotetaan matkailuyrittäjien tueksi islamilaisuutta ja muslimimatkailijoiden tarpeita avaava opaskirjanen. Opinnäytetyön pääongelmana selvitetään, mitkä ovat islaminuskon periaatteita noudattavien matkailijoiden tarpeet ja toiveet islamvähemmistöisessä matkakohteessa. Alaongelmina selvitetään, millaisia odotuksia ja toiveita muslimimatkustajilla on matkailupalveluita ja palvelutilanteita ajatellen. Alaongelmina tarkastellaan myös, miten lähtömaan kulttuuri ja tavat vaikuttavat toiveisiin, tarpeisiin ja odotuksiin. Työn kulttuurinen painopiste on Arabian niemimaalla, Malesiaa käsitellään kevyemmin.
Työn tietoperusta rakentuu islamin opin ja uskonnon perusteiden pohjalle, jotka muodostavat viitekehyksen muslimien elämälle kaikkialla maailmassa. Tietoperustaa syvennetään islamin kulttuurin ja ruokakulttuurin tiedoilla. Tietolähteinä käytetään pääasiassa aihepiireistä kirjoitettuja tietoteoksia ja täydennetään artikkeleista, tutkimuksista ja verkkoaineistoista saatavilla tiedoilla. Tietoperustasta poimitaan taustoittamisen kannalta tärkeimmät asiat oppaaseen. Produktin yksityiskohtaiset tiedot perustetaan niin tietoteoksista, tutkimuksista, artikkeleista kuin verkkoaineistoista saataviin faktoihin sekä lähtömarkkinoita tuntevien matkailualanammattilaisten tiedonantoihin.
Lähtökohtaisesti muslimimatkailijoita kiinnostavat eniten kohteet, joissa heidän on mahdollista lomailla uskontonsa tärkeimpiä periaatteita noudattaen. Kulttuurinsa ja elinpiirinsä muokkaamat yksilöt ovat kuitenkin erilaisia ja myös uskonnollisen vakaumuksen laatu vaihtelee. Uskossaan konservatiivisemmat ovat tarkempia esimerkiksi ruokavalion ja rukousrituaalien noudattamisessa sekä kokevat saman sukupuolisen palveluhenkilökunnan asioidessa luontevammaksi. Uskossaan modernimmat taas haluavat tutustua uusiin kulttuureihin niiden tapoja mukaillen. Lähtömarkkinoihin liittyvät kulttuuriset erot näkyvät esimerkiksi palvelu- ja tuotetasovaatimuksissa, ateriatottumuksissa ja eri aktiviteettien kiinnostavuudessa.