Niin metsä vastaa.. : -Elämyspedagogiikka varhaiskasvattajien vuorovaikutuksen tukena
Knif, Henna; Kakkinen, Tuula (2018)
Knif, Henna
Kakkinen, Tuula
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026236
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli ohjata erään Pohjois-Karjalassa sijaitsevan päiväkodin kasvattajayhteisöön kuuluvia ammattilaisia kiinnittämään huomiota vuorovaikutustapojen merkitykseen työyhteisön sisällä, sekä vahvistamaan kasvattajayhteisön jäsenten välisiä vuorovaikutustapoja elämyspedagogisten vuorovaikutusharjoitteiden avulla. Opinnäytetyöprosessimme sisälsi kasvattajayhteisön jäsenille suunnatun alku- ja loppukyselyn sekä elämyspedagogisia vuorovaikutusharjoitteita sisältävän toimintapäivän.
Toimintapäivä toteutui marraskuun 2017 lopussa Pohjois-Karjalassa. Toimintapäivään osallistui yhtä jäsentä lukuun ottamatta koko päiväkodin kasvattajahenkilöstö sekä heidän esimiehensä. Opinnäytetyön tulosten perusteella varhaiskasvattajat kokevat päiväkodin arjen kiireiseksi ja kuormittavaksi. Toimintapäivän elämyspedagogiset harjoitteet koettiin osittain haastavina, mutta samalla positiivisina ja ajatuksia herättävinä sekä vuorovaikutusta ja työyhteisöä vahvistavina.
Opinnäytetyön perusteella laadimme työyhteisölle oppaan elämyspedagogisista vuorovaikutusharjoitteista sekä fiiliskortit, joissa toisella puolella on luontokuva ja toisella puolella tunnesana. Kasvattajayhteisö voi käyttää kortteja monin eri tavoin; tiimipalavereissa ja virkistyspäivissä sekä päiväkodin lasten kanssa.
Toimintapäivä toteutui marraskuun 2017 lopussa Pohjois-Karjalassa. Toimintapäivään osallistui yhtä jäsentä lukuun ottamatta koko päiväkodin kasvattajahenkilöstö sekä heidän esimiehensä. Opinnäytetyön tulosten perusteella varhaiskasvattajat kokevat päiväkodin arjen kiireiseksi ja kuormittavaksi. Toimintapäivän elämyspedagogiset harjoitteet koettiin osittain haastavina, mutta samalla positiivisina ja ajatuksia herättävinä sekä vuorovaikutusta ja työyhteisöä vahvistavina.
Opinnäytetyön perusteella laadimme työyhteisölle oppaan elämyspedagogisista vuorovaikutusharjoitteista sekä fiiliskortit, joissa toisella puolella on luontokuva ja toisella puolella tunnesana. Kasvattajayhteisö voi käyttää kortteja monin eri tavoin; tiimipalavereissa ja virkistyspäivissä sekä päiväkodin lasten kanssa.