Lasten suoritukset ja osallistuminen EETU- hankkeen alkuvaiheessa- tapaustutkimus
Kiilamaa, Henna; Kallioniemi, Iida (2018)
Kiilamaa, Henna
Kallioniemi, Iida
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026215
Tiivistelmä
Suomessa on tarvetta viedä kuntoutuksen ja hoidon saatavuutta parempaan suuntaan, mikä johtaa uusien palvelujen järjestämistapojen etsimiseen. ”Digitalisoidaan palvelut’’ on yksi hallituskauden 2015-2019 kärkihankkeista, ja etämenetelmien käyttö kuntoutuksessa on yleistynyt.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa lähtötilannetietoa EETU- lasten etäkuntoutus - hankkeessa mukana olevien lasten suorituksista ja osallistumisesta hankkeen alkutilanteessa. Tavoitteena oli tunnistaa, mihin suoritusten ja osallistumisen osa-alueelle vanhempien kokemat lasten haasteet (COPM) sekä toimintaterapialle asetetut GAS- tavoitteet kohdentuivat ICF-viitekehyksessä. Lasten leikki- ja kaveritaitojen tasoa selvitettiin RALLA- arviointimenetelmästä saatujen tuloksien perusteella. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin, ovatko kyseiset lapsen tunnistetut toimintarajoitteet ja toimintaterapialle asetetut tavoitteet samansuuntaisia.
Aineiston muodosti kuuden lapsen arviointitiedot. COPM- arviointitulosten perusteella vanhemmat kokivat eniten haasteita olevan lapsen pukeutumisessa, sosiaalisissa taidoissa sekä leikkitaidoissa. RALLA- arviointitulosten perusteella kaikilla hankkeessa mukana olleilla lapsilla ilmeni vähäisiä tai merkittäviä pulmia leikki- ja kaveritaidoissa. Vanhempien kokemat lasten haasteet ja asetetut tavoitteet kohdentuivat suorituksiin ja osallistumiseen, mutta tarkemmin analysoitaessa esille nousi niiden sijoittuvan eri kuvauskohteisiin. Lapsille asetetut toimintaterapian tavoitteet liittyivät vahvasti arjen toimintoihin ja ne olivat pääosin samansuuntaisia vanhempien kokemien haasteiden kanssa. Jokaisen lapsen toimintarajoitteista vähintään kaksi oli nostettu tavoitteeksi. Jatkossa tulisi tutkia lisää kuntoutuksen tavoitteiden kohdentumista lapsilla ilmenneisiin toimintarajoitteisiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa lähtötilannetietoa EETU- lasten etäkuntoutus - hankkeessa mukana olevien lasten suorituksista ja osallistumisesta hankkeen alkutilanteessa. Tavoitteena oli tunnistaa, mihin suoritusten ja osallistumisen osa-alueelle vanhempien kokemat lasten haasteet (COPM) sekä toimintaterapialle asetetut GAS- tavoitteet kohdentuivat ICF-viitekehyksessä. Lasten leikki- ja kaveritaitojen tasoa selvitettiin RALLA- arviointimenetelmästä saatujen tuloksien perusteella. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin, ovatko kyseiset lapsen tunnistetut toimintarajoitteet ja toimintaterapialle asetetut tavoitteet samansuuntaisia.
Aineiston muodosti kuuden lapsen arviointitiedot. COPM- arviointitulosten perusteella vanhemmat kokivat eniten haasteita olevan lapsen pukeutumisessa, sosiaalisissa taidoissa sekä leikkitaidoissa. RALLA- arviointitulosten perusteella kaikilla hankkeessa mukana olleilla lapsilla ilmeni vähäisiä tai merkittäviä pulmia leikki- ja kaveritaidoissa. Vanhempien kokemat lasten haasteet ja asetetut tavoitteet kohdentuivat suorituksiin ja osallistumiseen, mutta tarkemmin analysoitaessa esille nousi niiden sijoittuvan eri kuvauskohteisiin. Lapsille asetetut toimintaterapian tavoitteet liittyivät vahvasti arjen toimintoihin ja ne olivat pääosin samansuuntaisia vanhempien kokemien haasteiden kanssa. Jokaisen lapsen toimintarajoitteista vähintään kaksi oli nostettu tavoitteeksi. Jatkossa tulisi tutkia lisää kuntoutuksen tavoitteiden kohdentumista lapsilla ilmenneisiin toimintarajoitteisiin.