Opas ansaintalogiikan suunnitteluun videopeliteollisuudessa
Jalervo, Andreas (2018)
Jalervo, Andreas
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026172
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan ansaintamalleja videopeliteollisuudessa. Peliala on kasvanut maailman suurimmaksi viihteenalaksi. Aihe on ajankohtainen, sillä elektroninen liike-toiminta ja sähköisten jakelukanavien kehittyminen on perusteellisesti muuttanut pelialan ansaintamalleja. Ansaintamalli on nyt yksi pelin menestymisen avaintekijöistä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia opas ansaintalogiikan suunnitteluun videopeliteollisuudessa. Oppaan tarkoitus on tukea videopelin tuottajaa oikeanlaisen ansaintalogiikan kehittämisessä. Ainoaa oikeaa ansaintamallia ei alalla ole – vaan jokaisen tulee räätälöidä omaan projektiin sopiva.
Työn teoria käsittelee verkkoliiketoiminnan ansaintamalleja. Elektroninen liiketoiminta on mullistanut kaupankäyntiä. Tässä työssä käydään läpi ilmiön tuomia mahdollisuuksia sekä sen synnyttämiä ansaintamalleja. Mallien hyödyt ja haitat tuodaan ilmi sekä kerrotaan joitakin ansaintamallien valintaperusteita.
Teorian toisessa osassa paneudutaan videopeliteollisuuteen ansaintamallien näkökulmasta. Työ esittelee pelialalla käytettyjä malleja ja avaa niiden ominaisuuksia. Myös ansaintamallin suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä käydään läpi. Aiheeseen liittyviä riskejä esitellään todellisilla tapausesimerkeillä.
Lopussa kirjoittaja pohtii omaa opinnäytetyönprosessia, tehdyn oppaan onnistuneisuutta sekä jatkotutkimustarpeita.
Opinnäytetyön teoria on laadittu useita kirjallisuus- sekä verkkolähteitä käyttäen.
Työ on toteutettu helmikuu 2018 – huhtikuu 2018 välisenä aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia opas ansaintalogiikan suunnitteluun videopeliteollisuudessa. Oppaan tarkoitus on tukea videopelin tuottajaa oikeanlaisen ansaintalogiikan kehittämisessä. Ainoaa oikeaa ansaintamallia ei alalla ole – vaan jokaisen tulee räätälöidä omaan projektiin sopiva.
Työn teoria käsittelee verkkoliiketoiminnan ansaintamalleja. Elektroninen liiketoiminta on mullistanut kaupankäyntiä. Tässä työssä käydään läpi ilmiön tuomia mahdollisuuksia sekä sen synnyttämiä ansaintamalleja. Mallien hyödyt ja haitat tuodaan ilmi sekä kerrotaan joitakin ansaintamallien valintaperusteita.
Teorian toisessa osassa paneudutaan videopeliteollisuuteen ansaintamallien näkökulmasta. Työ esittelee pelialalla käytettyjä malleja ja avaa niiden ominaisuuksia. Myös ansaintamallin suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä käydään läpi. Aiheeseen liittyviä riskejä esitellään todellisilla tapausesimerkeillä.
Lopussa kirjoittaja pohtii omaa opinnäytetyönprosessia, tehdyn oppaan onnistuneisuutta sekä jatkotutkimustarpeita.
Opinnäytetyön teoria on laadittu useita kirjallisuus- sekä verkkolähteitä käyttäen.
Työ on toteutettu helmikuu 2018 – huhtikuu 2018 välisenä aikana.