Kohtaamisia Muumimaailmassa - Tukiviittomien opetusvideoita Muumimaailmaan liittyvästä sanastosta
Rainio, Sointu; Haaranen, Tia (2018)
Rainio, Sointu
Haaranen, Tia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026129
Tiivistelmä
Tia Haaranen ja Sointu Rainio. Kohtaamisia Muumimaailmassa - Tukiviittomien opetusvideoita Muumimaailmaan liittyvästä sanastosta. Kevät 2018, 40 sivua, 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, Tulkki (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli valmistaa helposti lähestyttävää opetusmateriaalia tukiviittomien opiskeluun. Opetusmateriaali oli suunnattu Muumimaailman henkilökunnalle ja siellä vieraileville asiakkaille. Tavoitteena oli opinnäytetyön avulla edistää esteettömyyttä Muumimaailmassa sekä edistää kommunikoinnin tasavertaisuutta tukiviittomia käyttävien asiakkaiden kanssa. Tavoitteena oli myös lisätä tukiviittomien tunnettavuutta puhetta tukevana ja korvaavana kommunikaatiomenetelmänä.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Muumimaailman kanssa. Yhteistyökumppaneina olivat Diakonia-ammattikorkeakoulu ja Muumimaailma oy.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui 130 tukiviittomien opetusvideota. Videot jaettiin kuuteen eri kategoriaan: Muumihahmot, Kysymyssanat, Paikat, Ruoat ja juomat, Verbit sekä Fraasit ja tervehdykset. Lisäksi työn osana valmistui tiedotusvideo tukiviittomista ja niiden käytöstä kommunikaation tukena. Opetusvideot luovutettiin Muumimaailman käyttöön ja tämän lisäksi perustettiin Instagramiin muumiviittomia-tili, jossa opetusvideot ovat julkisena kaikkien katsottavissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin vuorovaikutuksen tukemista puhevammaisen henkilön kanssa. Puhetta tukevista ja korvaavista kommunikaatiomenetelmistä syvennyttiin tukiviittomien käyttöön, sillä tukiviittomat olivat tuotetun opetusmateriaalin sisältönä. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin kommunikaatio-ohjausta tukemassa vuorovaikutusta.
Tietoperustan jälkeen käsiteltiin työn valmistusprosessin eri vaiheita. Valmistusprosessin alkuvaiheessa käsiteltiin opetettavien tukiviittomien valintaa ja opetusvideoiden suunnittelua. Sen jälkeen käsiteltiin opetusvideoiden kuvausta ja editointia sekä videoiden julkaisua. Lopuksi osaamisen kehittämiseksi kerättiin palautetta Muumimaailman henkilökunnalta Webropol-kyselyn kautta. Palautteessa kysyttiin kokemuksia videoiden käytöstä tukiviittomien opetusmenetelmänä. Saadun palautteen perusteella oppijat saivat riittävästi tietoa tukiviittomien käytöstä ja kokivat opetusvideot hyödyllisiksi sekä sisällön kattavaksi. Palautteen mukaan työ olisi voinut olla teknisesti laadukkaampi, jolloin sitä voisi jopa myydä yrityksille. Työn lopussa arvioitiin työn tuloksia asetettujen tavoitteiden mukaisesti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli valmistaa helposti lähestyttävää opetusmateriaalia tukiviittomien opiskeluun. Opetusmateriaali oli suunnattu Muumimaailman henkilökunnalle ja siellä vieraileville asiakkaille. Tavoitteena oli opinnäytetyön avulla edistää esteettömyyttä Muumimaailmassa sekä edistää kommunikoinnin tasavertaisuutta tukiviittomia käyttävien asiakkaiden kanssa. Tavoitteena oli myös lisätä tukiviittomien tunnettavuutta puhetta tukevana ja korvaavana kommunikaatiomenetelmänä.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Muumimaailman kanssa. Yhteistyökumppaneina olivat Diakonia-ammattikorkeakoulu ja Muumimaailma oy.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui 130 tukiviittomien opetusvideota. Videot jaettiin kuuteen eri kategoriaan: Muumihahmot, Kysymyssanat, Paikat, Ruoat ja juomat, Verbit sekä Fraasit ja tervehdykset. Lisäksi työn osana valmistui tiedotusvideo tukiviittomista ja niiden käytöstä kommunikaation tukena. Opetusvideot luovutettiin Muumimaailman käyttöön ja tämän lisäksi perustettiin Instagramiin muumiviittomia-tili, jossa opetusvideot ovat julkisena kaikkien katsottavissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin vuorovaikutuksen tukemista puhevammaisen henkilön kanssa. Puhetta tukevista ja korvaavista kommunikaatiomenetelmistä syvennyttiin tukiviittomien käyttöön, sillä tukiviittomat olivat tuotetun opetusmateriaalin sisältönä. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin kommunikaatio-ohjausta tukemassa vuorovaikutusta.
Tietoperustan jälkeen käsiteltiin työn valmistusprosessin eri vaiheita. Valmistusprosessin alkuvaiheessa käsiteltiin opetettavien tukiviittomien valintaa ja opetusvideoiden suunnittelua. Sen jälkeen käsiteltiin opetusvideoiden kuvausta ja editointia sekä videoiden julkaisua. Lopuksi osaamisen kehittämiseksi kerättiin palautetta Muumimaailman henkilökunnalta Webropol-kyselyn kautta. Palautteessa kysyttiin kokemuksia videoiden käytöstä tukiviittomien opetusmenetelmänä. Saadun palautteen perusteella oppijat saivat riittävästi tietoa tukiviittomien käytöstä ja kokivat opetusvideot hyödyllisiksi sekä sisällön kattavaksi. Palautteen mukaan työ olisi voinut olla teknisesti laadukkaampi, jolloin sitä voisi jopa myydä yrityksille. Työn lopussa arvioitiin työn tuloksia asetettujen tavoitteiden mukaisesti.