Kuosisuunnittelua Vimmacompany Oy:lle
Elevant, Hanna (2018)
Elevant, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026075
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kuosisuunnittelu kotimaiselle vaatemerkille Vimmalle. Aihepiiriä ei rajattu yrityksen puolesta, vaan annettiin vapaat kädet suunnitteluun.
Tavoitteena oli suunnitella kaupallisia kuoseja, jotka ovat Vimman näköisiä ja samalla ilmentävät myös suunnittelijan omaa visuaalista tyyliä sekä sopivat sekä lapsille että aikuisille. Vimmalla samat kuosit toistuvat sekä lasten että aikuisten vaatteissa, joten tästä oli luonnollista muodostaa opinnäytetyön tutkimuskysymys: minkälainen on sekä lapselle että aikuiselle sopiva vaatekuosi?
Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja, benchmarkingia eli vertailuanalyysia, havainnointia ja itsedokumentointia. Lisäksi käytettiin sähköisiä aineistoja tiedonkeruuseen.
Työssä tutkittiin omaa suunnitteluprosessia sekä selvitettiin, mitä asioita on otettava huomioon suunnitellessa sekä lapselle että aikuiselle sopivaa vaatekuosia. Työstä voi lukea myös kotimaisten lastenvaatemerkkien suosioon liittyvästä äitiysblogi-ilmiöstä sekä Vimman kuosien pääasiallisena painomenetelmänä olevasta digiprinttauksesta.
Tavoitteena oli suunnitella kaupallisia kuoseja, jotka ovat Vimman näköisiä ja samalla ilmentävät myös suunnittelijan omaa visuaalista tyyliä sekä sopivat sekä lapsille että aikuisille. Vimmalla samat kuosit toistuvat sekä lasten että aikuisten vaatteissa, joten tästä oli luonnollista muodostaa opinnäytetyön tutkimuskysymys: minkälainen on sekä lapselle että aikuiselle sopiva vaatekuosi?
Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja, benchmarkingia eli vertailuanalyysia, havainnointia ja itsedokumentointia. Lisäksi käytettiin sähköisiä aineistoja tiedonkeruuseen.
Työssä tutkittiin omaa suunnitteluprosessia sekä selvitettiin, mitä asioita on otettava huomioon suunnitellessa sekä lapselle että aikuiselle sopivaa vaatekuosia. Työstä voi lukea myös kotimaisten lastenvaatemerkkien suosioon liittyvästä äitiysblogi-ilmiöstä sekä Vimman kuosien pääasiallisena painomenetelmänä olevasta digiprinttauksesta.