Suomen tarkkailusiltojen uusi tutkimusohjelma
Koskinen, Jyri (2018)
Koskinen, Jyri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026050
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli uudistaa Liikenneviraston ylläpitämän tarkkailusiltaohjelman tutkimussuunnitelmia.Tarkkailusiltaohjelmaan kuului alun perin 131 siltaa ympäri Suomea. Näiden siltojen avulla on ollut tarkoitus arvioida koko Suomen siltakannan vaurioitumista ja korjaustarvetta. Silloille on viiden vuoden välein tehty laajennettu yleistarkastus. Liikennevirasto tilasi vuonna 2017 Ramboll Finlandilta tutkimuksen, jossa koottiin yhteen tarkkailusilloista tehdyt tutkimukset ja mittaukset viimeisen 20 vuoden ajalta. Tämän tutkimuksen yhtenä osa-alueena oli esittää, miten tarkkailusiltajärjestelmää voidaan parantaa jatkossa.
Opinnäytetyössä kartoitettiin Ramboll Finlandin tekemän tutkimuksen perusteella aikaisemman tutkimusohjelman kehitystarpeet. Kehitystarpeiden selvittämisen perusteella luotiin uudet työsuunnitelmat sekä tietojenkeruupohja, jotka yhdessä toimivat uutena tutkimusohjelmana. Tutkimusohjelman työsuunnitelmat on rajattu seuraavasti: yksiaukkoinen teräsbetonisilta, useampiaukkoinen teräsbetonisilta ja useampiaukkoinen teräsbetonikantinen teräspalkkisilta. Nämä siltatyypit edustavat suurinta osaa Suomen siltakannasta. Uuden tietojenkeruupohjan tarkoituksena on helpottaa jatkossa mittaustiedon vertailua eri muodoissa.
Uuden tutkimussuunnitelman tavoitteena on yhtenäistää Suomessa oleville tarkkailusilloille tehtäviä tutkimuksia sekä mahdollistaa entistä tarkempi vaurioiden kehittymisen seuranta. Seurannan perusteella tavoitteena on tulevaisuudessa saada selville erilaisia vauriomalleja, joilla voitaisiin ennustaa Suomen siltakannan kuntoa. Tutkimusohjelman toimivuudesta saadaan kokemuksia kesän 2018 jälkeen.
Opinnäytetyössä kartoitettiin Ramboll Finlandin tekemän tutkimuksen perusteella aikaisemman tutkimusohjelman kehitystarpeet. Kehitystarpeiden selvittämisen perusteella luotiin uudet työsuunnitelmat sekä tietojenkeruupohja, jotka yhdessä toimivat uutena tutkimusohjelmana. Tutkimusohjelman työsuunnitelmat on rajattu seuraavasti: yksiaukkoinen teräsbetonisilta, useampiaukkoinen teräsbetonisilta ja useampiaukkoinen teräsbetonikantinen teräspalkkisilta. Nämä siltatyypit edustavat suurinta osaa Suomen siltakannasta. Uuden tietojenkeruupohjan tarkoituksena on helpottaa jatkossa mittaustiedon vertailua eri muodoissa.
Uuden tutkimussuunnitelman tavoitteena on yhtenäistää Suomessa oleville tarkkailusilloille tehtäviä tutkimuksia sekä mahdollistaa entistä tarkempi vaurioiden kehittymisen seuranta. Seurannan perusteella tavoitteena on tulevaisuudessa saada selville erilaisia vauriomalleja, joilla voitaisiin ennustaa Suomen siltakannan kuntoa. Tutkimusohjelman toimivuudesta saadaan kokemuksia kesän 2018 jälkeen.