Liiketoimintamallin kehitys
Helolahti, Jani (2018)
Helolahti, Jani
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026043
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin asiakkuuksien hallintaa toimeksiantajan Pohjoismaiden yksi-kössä sekä liiketoiminnan vakiintuneita käytäntöjä. Lisäksi haluttiin selvittää Pohjoismaiden liike-elämän kulttuurieroja keskittyen kommunikaatioon ja päätöksentekoon. Tavoitteena oli luoda kokonaiskuva nykyisestä liiketoimintamallista ja tutkia voidaanko sitä hyödyntää Suomessa.
Tutkimusotteeksi valittiin laadullinen tutkimusmenetelmä. Teoriaosuudessa käytiin läpi kirjallisuutta asiakkuudenhallinnasta, Pohjoismaiden kulttuureista sekä Business Model Canvasin mukaisesta liiketoimintamallista. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin haastatellen toimeksiantajan valikoituja henkilöitä. Haastattelut toteutettiin henkilökohtaisina teemahaastatteluina.
Haastattelujen tuloksena saatiin henkilökohtaiseen kokemukseen perustuvaa tietoa muissa Pohjoismaissa toteutettavasta asiakkuudenhallinnasta, myynnin prosesseista sekä liike-elämän kulttuurien erityispiirteistä. Pääteemoina nousivat esiin hyvät asiakassuhteet sekä asiakaspalvelu. Toiminnasta löydettiin kehityskohteita, joita nimettiin olevan asiakastarpeiden tunnistaminen, myynnin toimintatavat sekä asiakkuuksien segmentointi. Tuloksena luotiin liiketoimintamalli (Business Model Canvas), jonka todettiin soveltuvan Suomessa käytettäväksi. Pohjoismaiden liike-elämän todettiin olevan hyvin samantyyppistä, vaikka pieniä eroja löydettiin kommunikaatio- ja päätöksentekokulttuureissa.
Työn tulosten todettiin olevan hyödyllisiä toimeksiantajalle, koska myynnin toimintaa kehittämällä ja asiakkuuksien ryhmittelyllä voitaisiin parantaa yrityksen kannattavuutta ja luoda enemmän arvoa asiakkaille.
Tutkimusotteeksi valittiin laadullinen tutkimusmenetelmä. Teoriaosuudessa käytiin läpi kirjallisuutta asiakkuudenhallinnasta, Pohjoismaiden kulttuureista sekä Business Model Canvasin mukaisesta liiketoimintamallista. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin haastatellen toimeksiantajan valikoituja henkilöitä. Haastattelut toteutettiin henkilökohtaisina teemahaastatteluina.
Haastattelujen tuloksena saatiin henkilökohtaiseen kokemukseen perustuvaa tietoa muissa Pohjoismaissa toteutettavasta asiakkuudenhallinnasta, myynnin prosesseista sekä liike-elämän kulttuurien erityispiirteistä. Pääteemoina nousivat esiin hyvät asiakassuhteet sekä asiakaspalvelu. Toiminnasta löydettiin kehityskohteita, joita nimettiin olevan asiakastarpeiden tunnistaminen, myynnin toimintatavat sekä asiakkuuksien segmentointi. Tuloksena luotiin liiketoimintamalli (Business Model Canvas), jonka todettiin soveltuvan Suomessa käytettäväksi. Pohjoismaiden liike-elämän todettiin olevan hyvin samantyyppistä, vaikka pieniä eroja löydettiin kommunikaatio- ja päätöksentekokulttuureissa.
Työn tulosten todettiin olevan hyödyllisiä toimeksiantajalle, koska myynnin toimintaa kehittämällä ja asiakkuuksien ryhmittelyllä voitaisiin parantaa yrityksen kannattavuutta ja luoda enemmän arvoa asiakkaille.