Saimaan alueen matkailu vuonna 2030
Laine, Suvi (2018)
Laine, Suvi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805016012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805016012
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, millaista matkailu voisi olla Saimaan alueella vuonna 2030. Työn tavoitteena oli kuvata vaihtoehtoisia tulevaisuuksia ja muodostaa skenaarioita Saimaan alueen matkailusta. Saimaan alue rajattiin tutkimuksessa Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon maakuntiin. Tutkimuskysymyksinä oli: Millaista on matkailu Saimaan alueella vuonna 2030? Mistä ja millaisia matkailijoita alueelle saapuu? Tutkimukseen osallistui 30 asiantuntijapanelistia, jotka esittivät omia näkemyksiään Saimaan matkailun tulevaisuudesta.
Tutkimus toteutettiin eDelphi.org-verkkosovelluksella 9.–23.1.2018. Tutkimukseen kutsutuille asiantuntijoille esitettiin 11 tulevaisuusväittämää, joihin heitä pyydettiin vastaamaan ja perustelemaan vastauksensa. Delfoi-kyselyn tuloksista muodostettiin neljä skenaarioita tulevaisuustaulukko-menetelmällä. Skenaariot nimettiin aineistosta nousseiden kommenttien perusteella. Kestävän matkailun edelläkävijä -skenaariossa ympäristöasiat on laajasti huomioitu. Matkailusta kasvaa bisnes -skenaariossa markkinointi ja segmentointi on onnistunut ja Saimaasta on tullut yksi Suomen suosituimmista matkailualueista. Olemme jämähtäneet -skenaariossa tämänhetkisistä tavoitteista mikään ei ole onnistunut. Neljäs, Toivotaan, toivotaan -skenaario, kuvaa Saimaan matkailun nykytilan jatkumista.
Tutkimukseen osallistuneet asiantuntijat olivat melko yksimielisiä alueen matkailun tavoitteista. Kotimaa, Venäjä, Saksa, Kiina ja Etelä-Euroopan maat ovat vuonna 2030 päämarkkina-alueita. Asiantuntijapanelistit uskovat, että Saimaasta on tulossa kolmas tärkeä matkailualue Suomessa Helsingin ja Lapin rinnalle. Tavoitetta kohti ollaan menossa, kunhan Saimaa-brändille saadaan lisää kansainvälistä tunnettuutta ja alueen matkailupalvelut tuotteistettua sekä myyntiin kansainvälisiin myyntikanaviin. Panelistit pitivät kestävää matkailua matkailutuotteiden ja -palveluiden kehittämisen lähtökohtana sekä puhtautta ja järviluontoa suurimpina vetovoimatekijöinä. Ympärivuotinen matkailu Saimaalla olisi toivottavaa, mutta talvien epävarmuuden ja matkailutuotteiden puuttumisen takia sen toteutuminen ei ole todennäköistä.
Yhteistyö olisi paras matkailun kehittämisen keino ja viime vuosina yhteistyössä on edistytty. Olisi toivottavaa, että alueen matkailulla olisi yksi yhteinen toimija vuonna 2030, vaikka sitä ei koettu todennäköisenä. Kunta- ja maakuntarajat eivät saa olla tiellä matkailupalvelujen yhdistämisessä. Ulkoa päin katsottuna eteläisen Saimaan alue on kokonaisuus ja sen matkailupalvelujen tulisi olla helposti asiakkaiden löydettävissä ja ostettavissa.
Tutkimus toteutettiin eDelphi.org-verkkosovelluksella 9.–23.1.2018. Tutkimukseen kutsutuille asiantuntijoille esitettiin 11 tulevaisuusväittämää, joihin heitä pyydettiin vastaamaan ja perustelemaan vastauksensa. Delfoi-kyselyn tuloksista muodostettiin neljä skenaarioita tulevaisuustaulukko-menetelmällä. Skenaariot nimettiin aineistosta nousseiden kommenttien perusteella. Kestävän matkailun edelläkävijä -skenaariossa ympäristöasiat on laajasti huomioitu. Matkailusta kasvaa bisnes -skenaariossa markkinointi ja segmentointi on onnistunut ja Saimaasta on tullut yksi Suomen suosituimmista matkailualueista. Olemme jämähtäneet -skenaariossa tämänhetkisistä tavoitteista mikään ei ole onnistunut. Neljäs, Toivotaan, toivotaan -skenaario, kuvaa Saimaan matkailun nykytilan jatkumista.
Tutkimukseen osallistuneet asiantuntijat olivat melko yksimielisiä alueen matkailun tavoitteista. Kotimaa, Venäjä, Saksa, Kiina ja Etelä-Euroopan maat ovat vuonna 2030 päämarkkina-alueita. Asiantuntijapanelistit uskovat, että Saimaasta on tulossa kolmas tärkeä matkailualue Suomessa Helsingin ja Lapin rinnalle. Tavoitetta kohti ollaan menossa, kunhan Saimaa-brändille saadaan lisää kansainvälistä tunnettuutta ja alueen matkailupalvelut tuotteistettua sekä myyntiin kansainvälisiin myyntikanaviin. Panelistit pitivät kestävää matkailua matkailutuotteiden ja -palveluiden kehittämisen lähtökohtana sekä puhtautta ja järviluontoa suurimpina vetovoimatekijöinä. Ympärivuotinen matkailu Saimaalla olisi toivottavaa, mutta talvien epävarmuuden ja matkailutuotteiden puuttumisen takia sen toteutuminen ei ole todennäköistä.
Yhteistyö olisi paras matkailun kehittämisen keino ja viime vuosina yhteistyössä on edistytty. Olisi toivottavaa, että alueen matkailulla olisi yksi yhteinen toimija vuonna 2030, vaikka sitä ei koettu todennäköisenä. Kunta- ja maakuntarajat eivät saa olla tiellä matkailupalvelujen yhdistämisessä. Ulkoa päin katsottuna eteläisen Saimaan alue on kokonaisuus ja sen matkailupalvelujen tulisi olla helposti asiakkaiden löydettävissä ja ostettavissa.