Kätilöopiskelijan saama ohjaus ohjatussa käytännön harjoittelussa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Salmela, Päivi (2018)
Salmela, Päivi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804305959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804305959
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla kätilöopiskelijan saamaa ohjausta käytännön harjoittelussa. Tavoitteena on hyödyntää saatavaa tietoa kätilöopiskelijoiden ohjauksessa sekä kehittää opiskelijaohjausta. Tutkimuskysymyksinä olivat: 1) Mitä kätilöopiskelijan opiskelijaohjaus sisältää? 2) Mitkä tekijät ovat yhteydessä kätilöopiskelijan saamaan ohjaukseen?
Opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineiston keruu tehtiin Cinahl, Medic ja Cochrane- sähköisistä tietokannoista. Aineiston valinta tehtiin ennalta määriteltyjen sisäänotto- ja poissulkukriteerien mukaan. Aineisto muodostui 13 englanninkielisestä julkaisusta, joista kuusi oli tieteellistä artikkelia ja seitsemän alkuperäistutkimusta. Aineisto luokiteltiin tutkimuskysymyksittäin.
Tulokset osoittivat kätilöopiskelijan ohjauksen sisältävän monipuolisia ja innovatiivisia opetus- ja ohjausmenetelmiä. Ohjaus sisältää myös erilaisia reflektointi- ja arviointityökaluja. Opiskelijaohjaukseen yhteydessä olevia tekijöitä ovat opiskelijan yksilölliset ohjaustarpeet, ohjaajan kliinisten käytäntöjen vaikutus opiskelijaan ja opiskelijamyönteinen organisaatio.
Tulosten johtopäätöksenä voidaan esittää, että monipuolisten opetus- ja ohjausmenetelmien käyttö on hyödyllistä kätilöopiskelijan ohjauksessa. Simulaatio on tehokas keino oppia hallitsemaan erilaisia synnytyksen hoitoon liittyviä hätätilanteita. Opiskelijaohjauksen tulee tukea kätilöopiskelijan kliinistä päättelytaidon kehittymistä ja tarjota mahdollisuuksia itsenäiseen hoidon suunnitteluun ja toteutukseen. Kätilöopiskelijat hyötyvät hoidon jatkuvuudesta. Reflektio on tärkeää kätilöopiskelijan ammatilliselle kasvulle ja kehittymiselle. Portfoliotyöskentely synnytyssaliharjoittelussa edistää synnyttäjän hoitoprosessin ymmärtämistä ja hallintaa. Portfolio toimii arvioinnin työvälineenä. Kätilöopiskelijan yksilölliset ohjaustarpeet tulee huomioida harjoittelussa. Harjoitteluympäristön toiminnan tulee perustua näyttöön ja ajantasaiseen tietoon. Ammatillinen keskustelukulttuuri edistää kätilöopiskelijan oppimista, reflektiota ja ammatillista kehittymistä. Opiskelijaohjaukseen tulee kohdentaa riittävästi resursseja, jotta opiskelijaohjausta voidaan kehittää.
Opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineiston keruu tehtiin Cinahl, Medic ja Cochrane- sähköisistä tietokannoista. Aineiston valinta tehtiin ennalta määriteltyjen sisäänotto- ja poissulkukriteerien mukaan. Aineisto muodostui 13 englanninkielisestä julkaisusta, joista kuusi oli tieteellistä artikkelia ja seitsemän alkuperäistutkimusta. Aineisto luokiteltiin tutkimuskysymyksittäin.
Tulokset osoittivat kätilöopiskelijan ohjauksen sisältävän monipuolisia ja innovatiivisia opetus- ja ohjausmenetelmiä. Ohjaus sisältää myös erilaisia reflektointi- ja arviointityökaluja. Opiskelijaohjaukseen yhteydessä olevia tekijöitä ovat opiskelijan yksilölliset ohjaustarpeet, ohjaajan kliinisten käytäntöjen vaikutus opiskelijaan ja opiskelijamyönteinen organisaatio.
Tulosten johtopäätöksenä voidaan esittää, että monipuolisten opetus- ja ohjausmenetelmien käyttö on hyödyllistä kätilöopiskelijan ohjauksessa. Simulaatio on tehokas keino oppia hallitsemaan erilaisia synnytyksen hoitoon liittyviä hätätilanteita. Opiskelijaohjauksen tulee tukea kätilöopiskelijan kliinistä päättelytaidon kehittymistä ja tarjota mahdollisuuksia itsenäiseen hoidon suunnitteluun ja toteutukseen. Kätilöopiskelijat hyötyvät hoidon jatkuvuudesta. Reflektio on tärkeää kätilöopiskelijan ammatilliselle kasvulle ja kehittymiselle. Portfoliotyöskentely synnytyssaliharjoittelussa edistää synnyttäjän hoitoprosessin ymmärtämistä ja hallintaa. Portfolio toimii arvioinnin työvälineenä. Kätilöopiskelijan yksilölliset ohjaustarpeet tulee huomioida harjoittelussa. Harjoitteluympäristön toiminnan tulee perustua näyttöön ja ajantasaiseen tietoon. Ammatillinen keskustelukulttuuri edistää kätilöopiskelijan oppimista, reflektiota ja ammatillista kehittymistä. Opiskelijaohjaukseen tulee kohdentaa riittävästi resursseja, jotta opiskelijaohjausta voidaan kehittää.