Införande av Andon-process vid Prevex
Sandén, Anna (2018)
Sandén, Anna
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804305951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804305951
Tiivistelmä
Det här examensarbetet är gjort på uppdrag av Prevex. Företaget är beläget i Nykarleby och de tillverkar vattenlås för kök och badrum.
Syftet med det här arbetet är att hjälpa företaget att få in mera Lean i sin produktion. Inom produktionen uppstår det ofta problem som orsakar långa väntetider och avbrott. Genom att bokföra problemen och hur långa väntetiderna är kommer företaget att få en bättre bild av det, samt kunna förhindra avbrott i framtiden. Det här kommer göra produktionen effektivare.
Genom att göra upp ett verktyg i Microsoft Excel samt ett sätt för att samla in all data kommer det vara lättare att bokföra hur långa väntetiderna är samt vad som orsakar dessa väntetider. Jag kommer använda Lean-metoderna Andon och PDCA-cykeln som grund när jag utför arbetet.
Resultatet av det här är färggranna tabeller och diagram för varje månad samt en översikt över hela året. Utgående från diagrammen och tabellerna kan man avläsa hur långa väntetiderna varit för varje problem i produktionen. Man kan även jämföra vilket problem som orsakat flest avbrott och vilket som orsakat färre. This Bachelor´s thesis is done on behalf of Prevex. The company is situated in Uusikaarlepyy and it produces siphons for kitchens and bathrooms.
The purpose of this study is to help the company to integrate more of Lean in their production. It is common that problem arises in the production, which causes a lot of delays and breaks. By posting the problems and how long the breaks are, the company will get a better understanding of the problems and how to prevent these kinds of breaks in the future. This will make the production more effective.
By setting up a tool in Microsoft Excel together with a way to gather all data, it will be easier to collect information about the delays and what the cause is for these delays. As base for my work I will use the Lean-tools Andon and PDCA-cycle.
The result of this thesis is colorful tables and diagrams for every month as well as an overview of the year. From the diagrams and tables one can read how long the breaks have been for each problem that has arisen in the production. One can also compare which problem that has caused most of the breaks and which problem that has caused fewer.
Syftet med det här arbetet är att hjälpa företaget att få in mera Lean i sin produktion. Inom produktionen uppstår det ofta problem som orsakar långa väntetider och avbrott. Genom att bokföra problemen och hur långa väntetiderna är kommer företaget att få en bättre bild av det, samt kunna förhindra avbrott i framtiden. Det här kommer göra produktionen effektivare.
Genom att göra upp ett verktyg i Microsoft Excel samt ett sätt för att samla in all data kommer det vara lättare att bokföra hur långa väntetiderna är samt vad som orsakar dessa väntetider. Jag kommer använda Lean-metoderna Andon och PDCA-cykeln som grund när jag utför arbetet.
Resultatet av det här är färggranna tabeller och diagram för varje månad samt en översikt över hela året. Utgående från diagrammen och tabellerna kan man avläsa hur långa väntetiderna varit för varje problem i produktionen. Man kan även jämföra vilket problem som orsakat flest avbrott och vilket som orsakat färre.
The purpose of this study is to help the company to integrate more of Lean in their production. It is common that problem arises in the production, which causes a lot of delays and breaks. By posting the problems and how long the breaks are, the company will get a better understanding of the problems and how to prevent these kinds of breaks in the future. This will make the production more effective.
By setting up a tool in Microsoft Excel together with a way to gather all data, it will be easier to collect information about the delays and what the cause is for these delays. As base for my work I will use the Lean-tools Andon and PDCA-cycle.
The result of this thesis is colorful tables and diagrams for every month as well as an overview of the year. From the diagrams and tables one can read how long the breaks have been for each problem that has arisen in the production. One can also compare which problem that has caused most of the breaks and which problem that has caused fewer.