Tanssin animointi : liikkumisen teoria animaattorin apuna
Sirén, Camilla (2018)
Sirén, Camilla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804295873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804295873
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on löytää teoriasta apukeinoja autenttisen liikkeen animointiin ja selvittää, kuinka liikkumisen teoria voisi auttaa työryhmää kommunikoinnissa ja liikkeen havainnoinnissa.
Opinnäytetyössä myös selvitetään tuotantoprosessia, kun halutaan suunnitella ja toteuttaa korkeatasoinen tanssiteos animaatiohahmoilla.
Koska tanssianimaation tekeminen on kaiken kaikkiaan haastavaa, tässä opinnäytetyössä tarkastellaan liikkeenkaappausta animaatiotekniikkana, koska se soveltuu tuotannollisesti ajatellen paremmin tanssin animointiin, kuin perinteiset animaatiomenetelmät.
Toiminnallisessa osiossa koreografi havainnollistaa Labanin liikeanalyysin liike-elementtejä eli effortteja kahdelle eri hahmolle, ja liike taltioidaan liikkeenkaappausjärjestelmällä.
Tavoitteena on myös koota liikkumisen teorian ja menetelmien perustermistöä animaattoreille: mm. Disneyn prinsiipit, jotta vaikkapa muistin virkistykseksi aina ennen uutta animaatioprojektia voisi lukaista, mistä kaikista elementeistä liike ilmaisullisesti merkittävässä animaatiossa koostuikaan, jotta se näyttäisi elävältä ja uskottavalta.
Olisiko animaattorin hyvä opiskella liikkumisen teoriaa, auttaako se kommunikoimaan eri tekijöiden välillä luovassa prosessissa?
Opinnäytetyössä myös selvitetään tuotantoprosessia, kun halutaan suunnitella ja toteuttaa korkeatasoinen tanssiteos animaatiohahmoilla.
Koska tanssianimaation tekeminen on kaiken kaikkiaan haastavaa, tässä opinnäytetyössä tarkastellaan liikkeenkaappausta animaatiotekniikkana, koska se soveltuu tuotannollisesti ajatellen paremmin tanssin animointiin, kuin perinteiset animaatiomenetelmät.
Toiminnallisessa osiossa koreografi havainnollistaa Labanin liikeanalyysin liike-elementtejä eli effortteja kahdelle eri hahmolle, ja liike taltioidaan liikkeenkaappausjärjestelmällä.
Tavoitteena on myös koota liikkumisen teorian ja menetelmien perustermistöä animaattoreille: mm. Disneyn prinsiipit, jotta vaikkapa muistin virkistykseksi aina ennen uutta animaatioprojektia voisi lukaista, mistä kaikista elementeistä liike ilmaisullisesti merkittävässä animaatiossa koostuikaan, jotta se näyttäisi elävältä ja uskottavalta.
Olisiko animaattorin hyvä opiskella liikkumisen teoriaa, auttaako se kommunikoimaan eri tekijöiden välillä luovassa prosessissa?