Kohti vahvaa musiikkialan ohjelmatoimiston brändiä : Tutkimuskohteena Alt Agency & Management
Viitaniemi, Vilhelmiina (2018)
Viitaniemi, Vilhelmiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804285828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804285828
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tapaustutkimus, joka tehtiin tilaustyönä Alt Agency & Management -nimiselle musiikkialan ohjelmatoimistolle. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, millainen on vahva musiikkialan vaihtoehtoisen ohjelmatoimiston yritysbrändi ja millaisia vaikutuksia ohjelmatoimistojen yritysbrändillä on artisteihin. Työssä tutkitaan, millaisia kehittämismahdollisuuksia ohjelmatoimistojen brändeillä on ja miten brändi palvelee ohjelmatoimistoa parhaalla mahdollisella tavalla. Työn tavoitteena oli löytää ohjelmatoimistobrändien vahvuuksia, heikkouksia sekä mahdollisia kehittämiskohteita. Työssä kartoitetaan brändin taustatekijöitä ja ajatuksia toiminnan takana, jotka vaikuttavat yrityksen brändikuvan muodostumiseen. Työssä tutkitaan suomalaisia itsenäisiä ohjelmatoimistoja.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu brändäyksen teorioista ja pohjautuu siitä kertovaan kirjallisuuteen. Teoriaosuudessa pureudutaan ohjelmatoimistoihin ja niiden merkitykseen musiikkialalla sekä brändin rakentamiseen. Työtä varten haastateltiin itsenäisissä ohjelmatoimistoissa työskenteleviä musiikkialan ammattilaisia, tehtiin benchmarking-kartoitus sekä SWOT-analyysi ohjelmatoimistojen brändäämisestä.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, ettei itsenäisten ohjelmatoimistojen brändääminen ole systemaattista, vaan vahvoiksikin koetut brändit ovat syntyneet pääosin vahingossa. Useat ohjelmatoimistojen brändit ovat muotoutuneet kuin itsestään nykyiseen muotoonsa, eikä niitä kehitetä eteenpäin järjestelmällisesti ja suunnitelmallisesti. Tuloksista selvisi myös, että ohjelmatoimiston brändin uskotaan heikentyvän, mikäli yritys kasvaa tarpeeksi suureksi. Ohjelmatoimistojen brändäys nähdään alalla kuitenkin tärkeänä osana yritysten toimintaa sekä asiana, johon kannattaa panostaa.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu brändäyksen teorioista ja pohjautuu siitä kertovaan kirjallisuuteen. Teoriaosuudessa pureudutaan ohjelmatoimistoihin ja niiden merkitykseen musiikkialalla sekä brändin rakentamiseen. Työtä varten haastateltiin itsenäisissä ohjelmatoimistoissa työskenteleviä musiikkialan ammattilaisia, tehtiin benchmarking-kartoitus sekä SWOT-analyysi ohjelmatoimistojen brändäämisestä.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, ettei itsenäisten ohjelmatoimistojen brändääminen ole systemaattista, vaan vahvoiksikin koetut brändit ovat syntyneet pääosin vahingossa. Useat ohjelmatoimistojen brändit ovat muotoutuneet kuin itsestään nykyiseen muotoonsa, eikä niitä kehitetä eteenpäin järjestelmällisesti ja suunnitelmallisesti. Tuloksista selvisi myös, että ohjelmatoimiston brändin uskotaan heikentyvän, mikäli yritys kasvaa tarpeeksi suureksi. Ohjelmatoimistojen brändäys nähdään alalla kuitenkin tärkeänä osana yritysten toimintaa sekä asiana, johon kannattaa panostaa.