Tunnetaitojen opettaminen kuvien avulla : Tunnetaito-oppaan toteuttaminen palvelumuotoilua hyödyntäen
Kytövaara, Minna (2018)
Kytövaara, Minna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275791
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa tunnetaito-opas, joka pohjautuu ihmisen kuudelle perustunteelle. Oppaan tavoitteena oli auttaa varhaiskasvatuksen ammattilaisia tunnetaitojen opettamisessa, ja tätä kautta vahvistaa varhaiskasvatusikäisten lasten tunnetaitoja. Tunnetaito-opas on suunniteltu käytettäväksi yhdessä Tunteiden Kirjasto -kirjan kuvien kanssa. Kirjan on julkaissut AITO Graphics.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin, mitä tarkoitetaan käsitteillä tunne ja tunnetaidot. Työssä kartoitetaan myös, miten tunnetaitoja voidaan opettaa, millaisia ovat viisivuotiaan tunnetaidot sekä mitä valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelma määrittää tunnetaitojen opettamisesta.
Opas toteutettiin palvelumuotoilun periaatteita noudattaen. Opinnäytetyöraporttiin koottiin oppaan teon erilaiset vaiheet, joista lukija saa käsityksen siitä, mitä opas sisältää, ja millainen se on.
Pilottivaiheessa oleva tunnetaito-opas oli reilun kuukauden eräässä Etelä-Pohjanmaan alueen päiväkodissa. Opasta hyödynnettiin erityisesti viisivuotiaiden kanssa. Pilotointivaiheen lopuksi lastentarhanopettajaa ja kuutta viisivuotiasta lasta haastateltiin, ja heiltä kysyttiin asioita tunnetaito-oppaasta, sen leikeistä ja vaikuttavuudesta lasten tunnetaitoihin. Haastattelut toteutettiin haastateltaville tutussa ympäristössä teemahaastatteluna. Tulokset kertoivat, että opas oli koettu hyväksi välineeksi tunnetaitojen opettamisessa. Oppaasta löytyvät leikit koettiin mielekkäiksi ja sisältöä pidettiin muutoinkin kattavana. Lastentarhanopettajan haastattelusta käy ilmi, että tunnetaidoissa oli tapahtunut kehittymistä kuukauden aikana.
Tunnetaidot ovat jokaiselle ihmiselle tärkeä elämäntaito, jonka avulla voi onnistua tämän päivän monimuotoisessa maailmassa. Pienet lapset tarvitsevat aikuiselta apua, jotta he voivat sanoittaa tunteensa ja kehittyä tunnetaidoissaan. Tunnetaito-oppaan avulla tunnetaidot ovat todella leikin keskiössä, jolloin ne eivät ole vain jonkin muun aktiviteetin aikana tapahtunutta tunnetaitojen sivuamista, vaan todellista ja merkityksellistä tunnetaitojen oppimista.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin, mitä tarkoitetaan käsitteillä tunne ja tunnetaidot. Työssä kartoitetaan myös, miten tunnetaitoja voidaan opettaa, millaisia ovat viisivuotiaan tunnetaidot sekä mitä valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelma määrittää tunnetaitojen opettamisesta.
Opas toteutettiin palvelumuotoilun periaatteita noudattaen. Opinnäytetyöraporttiin koottiin oppaan teon erilaiset vaiheet, joista lukija saa käsityksen siitä, mitä opas sisältää, ja millainen se on.
Pilottivaiheessa oleva tunnetaito-opas oli reilun kuukauden eräässä Etelä-Pohjanmaan alueen päiväkodissa. Opasta hyödynnettiin erityisesti viisivuotiaiden kanssa. Pilotointivaiheen lopuksi lastentarhanopettajaa ja kuutta viisivuotiasta lasta haastateltiin, ja heiltä kysyttiin asioita tunnetaito-oppaasta, sen leikeistä ja vaikuttavuudesta lasten tunnetaitoihin. Haastattelut toteutettiin haastateltaville tutussa ympäristössä teemahaastatteluna. Tulokset kertoivat, että opas oli koettu hyväksi välineeksi tunnetaitojen opettamisessa. Oppaasta löytyvät leikit koettiin mielekkäiksi ja sisältöä pidettiin muutoinkin kattavana. Lastentarhanopettajan haastattelusta käy ilmi, että tunnetaidoissa oli tapahtunut kehittymistä kuukauden aikana.
Tunnetaidot ovat jokaiselle ihmiselle tärkeä elämäntaito, jonka avulla voi onnistua tämän päivän monimuotoisessa maailmassa. Pienet lapset tarvitsevat aikuiselta apua, jotta he voivat sanoittaa tunteensa ja kehittyä tunnetaidoissaan. Tunnetaito-oppaan avulla tunnetaidot ovat todella leikin keskiössä, jolloin ne eivät ole vain jonkin muun aktiviteetin aikana tapahtunutta tunnetaitojen sivuamista, vaan todellista ja merkityksellistä tunnetaitojen oppimista.