Tanssiva aikuinen : Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien vaikutukset Oulu-opistossa
Räty, Irene (2018)
Räty, Irene
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275773
Tiivistelmä
Tutkin tässä työssäni taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien tehtäviä, muutoksia ja tavoitteita tutkimuskohteenani aikuiset. Työn keskeisiä käsitteitä ovat taiteen perusopetus, opetussuunnitelma, oppimiskäsitys, andragogiikka ja aikuisopetus. Hyödynnän tutkimukseni aineistona kysely- ja haastattelumenetelmiä sekä Oulu-opiston opetussuunnitelmia. Myös syvähaastattelut aikuisille tanssinharrastajille ja aikuisia opettaville tanssinopettajille ovat osa aineistoa. Lisäksi hyödynnän pitkäaikaista opettajakokemusta empiirisessä tutkimuksessani.
Tutkimuskysymyksillä pyrin selkeyttämään sitä missä määrin aikuisille tarjotaan taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien mukaista opetustarjontaa suomalaisissa kansalaisopistoissa. Tutkin miten taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmat vaikuttavat tanssin opetuksen järjestämiseen Oulu-opistossa. Tuon esille myös työkenttäni tarpeet ja oletukset: Mitä taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmat tarkoittavat vapaassa sivistystyössä aikuisten opetuksessa? Mitä vaikutuksia opetussuunnitelmilla on työyhteisöille ja oppimisympäristölle? Mitä muutoksia uudet opetussuunnitelmat tuovat tullessaan? Mikä on opetussuunnitelman funktio ja mitä se merkitsee aikuisten tanssinopetuksessa Oulu-opiston opetustarjonnassa? Opetushallitus on säätänyt uudet taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaperusteet syksyllä 2017, joten tutkimustyöni perustana ovat nämä uudet opetussuunnitelman perusteet.
Kyselyn tuloksena voidaan havaita, kuinka vähän aikuisille tarjotaan taiteen perusopetusta kansalaisopistoissa. Taito- ja taideaineet ovat suosituimpia opintoja opistoissa, mutta tanssi ja teatteri ovat vielä marginaalissa. Uudistettujen opetussuunnitelmien myötä opistot ovat enenevässä määrin kiinnostuneita järjestämään taiteen perusopetusta myös aikuisille. Aikuisopiskelijoilla on erityispiirteitä verrattuna lapsiin ja nuoriin, mikä kannattaa huomioida opetettaessa aikuisia. Uudistetut opetussuunnitelman perusteet ovat väljiä ja antavat oppilaitoksille mahdollisuuden itse soveltaa käytänteet omissa oppimisympäristöissä. Toisin sanoen opetussuunnitelmat eivät saa olla rajoittava tekijä pedagogisesti, vaan niiden täytyy mahdollistaa oppimista.
Tutkimuskysymyksillä pyrin selkeyttämään sitä missä määrin aikuisille tarjotaan taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien mukaista opetustarjontaa suomalaisissa kansalaisopistoissa. Tutkin miten taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmat vaikuttavat tanssin opetuksen järjestämiseen Oulu-opistossa. Tuon esille myös työkenttäni tarpeet ja oletukset: Mitä taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmat tarkoittavat vapaassa sivistystyössä aikuisten opetuksessa? Mitä vaikutuksia opetussuunnitelmilla on työyhteisöille ja oppimisympäristölle? Mitä muutoksia uudet opetussuunnitelmat tuovat tullessaan? Mikä on opetussuunnitelman funktio ja mitä se merkitsee aikuisten tanssinopetuksessa Oulu-opiston opetustarjonnassa? Opetushallitus on säätänyt uudet taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaperusteet syksyllä 2017, joten tutkimustyöni perustana ovat nämä uudet opetussuunnitelman perusteet.
Kyselyn tuloksena voidaan havaita, kuinka vähän aikuisille tarjotaan taiteen perusopetusta kansalaisopistoissa. Taito- ja taideaineet ovat suosituimpia opintoja opistoissa, mutta tanssi ja teatteri ovat vielä marginaalissa. Uudistettujen opetussuunnitelmien myötä opistot ovat enenevässä määrin kiinnostuneita järjestämään taiteen perusopetusta myös aikuisille. Aikuisopiskelijoilla on erityispiirteitä verrattuna lapsiin ja nuoriin, mikä kannattaa huomioida opetettaessa aikuisia. Uudistetut opetussuunnitelman perusteet ovat väljiä ja antavat oppilaitoksille mahdollisuuden itse soveltaa käytänteet omissa oppimisympäristöissä. Toisin sanoen opetussuunnitelmat eivät saa olla rajoittava tekijä pedagogisesti, vaan niiden täytyy mahdollistaa oppimista.