Salpausselän kuntoutussairaala Jalmarin osaston J 31 hoitohenkilökunnan näkemyksiä aloituspalaverista
Haapsaari, Jonna; Järvinen, Silja; Stöd, Jenna (2018)
Haapsaari, Jonna
Järvinen, Silja
Stöd, Jenna
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275745
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme tutkimme Salpausselän kuntoutussairaala Jalmarin osaston J31 hoitohenkilökunnan näkemyksiä osastolla keväällä 2017 käyttöönotetusta
aloituspalaverista. Aloituspalaverissa, eli ALPA:ssa, moniammatillinen tiimi laatii yhdessä potilaan kanssa tavoitteet hoitojaksolle ja kuntoutumiselle hoitojakson alussa. Aloituspalaverissa potilas tuo ilmi omat toiveensa hoitonsa suhteen. Moniammatillisen tiimin yhteistyön parantamisen lisäksi aloituspalaverin tarkoitus on parantaa hoitotyön potilaslähtöisyyttä.
Tavoitteenamme oli kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän keinoin selvittää, miten hoitohenkilökunta oli ottanut aloituspalaverin vastaan ja millaista hyötyä he kokivat siitä saavansa. Lisäksi selvitimme, miten moniammatillinen yhteistyö toteutuu aloituspalaverissa ja millaisia kehitysehdotuksia hoitohenkilökunnalla oli aloituspalaveriin. Tiedonkeruunmenetelmänä käytimme laatimaamme kyselylomaketta. Lomakkeeseen laadimme strukturoituja sekä avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeen täytti lähes koko osaston hoitohenkilökunta.
Hoitohenkilökunnalta saamiemme vastausten perusteella suurin osa vastaajista koki aloituspalaverin omaa työskentelyään hyödyttävänä. Hoitohenkilökunnan näkemyksen mukaan potilaslähtöisyys oli parantunut aloituspalaverin käyttöönoton myötä. Moniammatillinen yhteistyö nähtiin hoitohenkilökunnan keskuudessa pääosin toimivana. Avointen kysymysten vastauksissa nousi esiin tarve kehittää kaikkien ammattiryhmien parempaa sitoutumista aloituspalaveriin.
Johtopäätöksissä totesimme aloituspalaverin hyödyttäneen Salpausselän kuntoutussairaala Jalmarin osastolla J31 tehtävää hoitotyötä. Aloituspalaverin tavoite asiakaslähtöisyyden parantamisesta toteutui.
aloituspalaverista. Aloituspalaverissa, eli ALPA:ssa, moniammatillinen tiimi laatii yhdessä potilaan kanssa tavoitteet hoitojaksolle ja kuntoutumiselle hoitojakson alussa. Aloituspalaverissa potilas tuo ilmi omat toiveensa hoitonsa suhteen. Moniammatillisen tiimin yhteistyön parantamisen lisäksi aloituspalaverin tarkoitus on parantaa hoitotyön potilaslähtöisyyttä.
Tavoitteenamme oli kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän keinoin selvittää, miten hoitohenkilökunta oli ottanut aloituspalaverin vastaan ja millaista hyötyä he kokivat siitä saavansa. Lisäksi selvitimme, miten moniammatillinen yhteistyö toteutuu aloituspalaverissa ja millaisia kehitysehdotuksia hoitohenkilökunnalla oli aloituspalaveriin. Tiedonkeruunmenetelmänä käytimme laatimaamme kyselylomaketta. Lomakkeeseen laadimme strukturoituja sekä avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeen täytti lähes koko osaston hoitohenkilökunta.
Hoitohenkilökunnalta saamiemme vastausten perusteella suurin osa vastaajista koki aloituspalaverin omaa työskentelyään hyödyttävänä. Hoitohenkilökunnan näkemyksen mukaan potilaslähtöisyys oli parantunut aloituspalaverin käyttöönoton myötä. Moniammatillinen yhteistyö nähtiin hoitohenkilökunnan keskuudessa pääosin toimivana. Avointen kysymysten vastauksissa nousi esiin tarve kehittää kaikkien ammattiryhmien parempaa sitoutumista aloituspalaveriin.
Johtopäätöksissä totesimme aloituspalaverin hyödyttäneen Salpausselän kuntoutussairaala Jalmarin osastolla J31 tehtävää hoitotyötä. Aloituspalaverin tavoite asiakaslähtöisyyden parantamisesta toteutui.