Bread and puppet theatre : poliittinen nukketeatteri ja sorrettujen ääni
Rekola, Elena (2018)
Rekola, Elena
Turun ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275732
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastelen poliittisen nukketeatterin merkitystä eritoten vuonna 1963 perustetun Bread and Puppet -teatterin näkökulmasta. Mitä annettavaa Bread and Puppet -teatterin rispaantuvilla nukeilla, kokovalkoisilla esiintymisasuilla ja niiteillä kasassa pysyvillä kylteillä voi olla hetkisessä sykkeessä eteenpäin menevälle yhteiskunnalle?
Opinnäytetyön aluksi kerron poliittisesta nukketeatterista ja sen historiasta sekä siitä, kuinka teatteri ja eritoten nukketeatteri ovat täydellisiä kantaaottavuuden välineitä. Kautta aikojen poliittista nukketeatteria on käytetty haastamaan yhteiskuntarakenteita ja kyseenalaistamaan korkeampia auktoriteetteja. Nukketeatteri ei ole välttynyt sensuurilta, mutta sen on ollut helppo kiertää lakeja ja säädöksiä, koska nukkeja ei ole nähty välittömänä uhkana. Poliittinen nukketeatteri on viihdyttämisen lisäksi myös puolustanut heikommassa asemassa olevia.
Alun poliittisen nukketeatterin historia -osion jälkeen keskityn Bread and Puppet -teatteriin sekä sen perustajaan Peter Schumanniin. Bread and Puppet -teatteri ei ole Peter Schumannille ja sen muille jäsenille pelkästään teatteri, vaan se on myös elämäntapa ja koti. Jo vuosien ajan Bread and Puppet -teatterin vuosittainen festivaali Our Domestic Resurrection Circus Gloverin kaupungissa Vermontissa, on näyttänyt suositun teatterin mahtavan voiman. Siitäkin huolimatta, että sisäänpääsy on ollut ilmainen ja esityksiä on juuri ja juuri mainostettu, se on vetänyt puoleensa tuhansia ihmisiä ympäri maailmaa syömään Peter Schumannin kuuluisaa itsetehtyä leipää ja katsomaan hänen legendaarisia nukketeatteriesityksiään. (Schechter 2003, 38.)
Lopuksi kerron omista kokemuksistani Bread and Puppet -teatterissa työskentelystä ja pohdin, miten tämä jo 60-luvun alussa syntynyt teatteri on ajankohtainen vielä tänäkin päivänä. Bread and Puppet -teatteri ei toimi tiedonvälittäjänä kuten internet, vaan se tekee oman tulkintansa ajankohtaisista tapahtumista, tarjoaa aitoja kohtaamisia sekä kritisoi ja juhlii maailmaa. Se on vaihtoehto modernin yhteiskunnan hektiselle sykkeelle.
An anarchic art, subversive and untamable by nature, an art which is easier researched in police records than in theatre chronicles, an art which by fate and spirit does not aspire to represent governments or civilizations, but prefers its own secret and demeaning stature in society, representing more or less, the demons of that society and definitely not its institutions (Schumann 2003).
Opinnäytetyön aluksi kerron poliittisesta nukketeatterista ja sen historiasta sekä siitä, kuinka teatteri ja eritoten nukketeatteri ovat täydellisiä kantaaottavuuden välineitä. Kautta aikojen poliittista nukketeatteria on käytetty haastamaan yhteiskuntarakenteita ja kyseenalaistamaan korkeampia auktoriteetteja. Nukketeatteri ei ole välttynyt sensuurilta, mutta sen on ollut helppo kiertää lakeja ja säädöksiä, koska nukkeja ei ole nähty välittömänä uhkana. Poliittinen nukketeatteri on viihdyttämisen lisäksi myös puolustanut heikommassa asemassa olevia.
Alun poliittisen nukketeatterin historia -osion jälkeen keskityn Bread and Puppet -teatteriin sekä sen perustajaan Peter Schumanniin. Bread and Puppet -teatteri ei ole Peter Schumannille ja sen muille jäsenille pelkästään teatteri, vaan se on myös elämäntapa ja koti. Jo vuosien ajan Bread and Puppet -teatterin vuosittainen festivaali Our Domestic Resurrection Circus Gloverin kaupungissa Vermontissa, on näyttänyt suositun teatterin mahtavan voiman. Siitäkin huolimatta, että sisäänpääsy on ollut ilmainen ja esityksiä on juuri ja juuri mainostettu, se on vetänyt puoleensa tuhansia ihmisiä ympäri maailmaa syömään Peter Schumannin kuuluisaa itsetehtyä leipää ja katsomaan hänen legendaarisia nukketeatteriesityksiään. (Schechter 2003, 38.)
Lopuksi kerron omista kokemuksistani Bread and Puppet -teatterissa työskentelystä ja pohdin, miten tämä jo 60-luvun alussa syntynyt teatteri on ajankohtainen vielä tänäkin päivänä. Bread and Puppet -teatteri ei toimi tiedonvälittäjänä kuten internet, vaan se tekee oman tulkintansa ajankohtaisista tapahtumista, tarjoaa aitoja kohtaamisia sekä kritisoi ja juhlii maailmaa. Se on vaihtoehto modernin yhteiskunnan hektiselle sykkeelle.
An anarchic art, subversive and untamable by nature, an art which is easier researched in police records than in theatre chronicles, an art which by fate and spirit does not aspire to represent governments or civilizations, but prefers its own secret and demeaning stature in society, representing more or less, the demons of that society and definitely not its institutions (Schumann 2003).