The struggle is present : radical pedagogy in drama work
Sorjonen, Anna Tiia (2018)
Sorjonen, Anna Tiia
Turun ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275725
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on katsaus radikaaliin pedagogiaan: mitä se on, mitä hyötyjä sen käyttämisessa on draamatyössä, sekä kuinka luoda radikaaleja tiloja.
Radikaali pedagogia on yläkäsite sosiaaliseen muutoksen tähtääville pedagogioille. Yksi tunnetuimmista radikaaleista pedagogioista on Paolo Freiren Sorrettujen Pedagogia. Tässä opinnäytetyössä käsittelen radikaalia pedagogiaa pääasiallisesti Dorothy Heathcoten esseen Drama as an process of change sekä bell hooksin esseen Towards Revolutionary Feminist Pedagogy kautta. Nämä esseet tunnistavat radikaalin luokkahuoneen tilana, joka pyrkii muutokseen ja tunnistaa vaikeuksien olemassaolon, sekä antavat esimerkkejä radikaalin tilan ja prosessin luomiseen.
Esimerkkinä radikaaliuteen pyrkineestä prosessista käytän Oakwood Primary Schoolissa, Easterhousessa, Glasgow’ssa syksyllä 2017 fasilitoimaani draamatyöpaja-sarjaa. Opinnäytetyöni pääargumentti on että luomisprosessi johtaa väistämättä muutokseen ja täten draamaprosessi on väistämättä radikaali. Tämä opinnäytetyö pyrkii näyttämään, että teatteri-ilmaisun ohjaajan ei tarvitse pelätä vaikeuksien, politiikan ja radikaaliuden tunnistamista työssään, sekä rohkaista teatteri-ilmaisun ohjaajia olemaan äänekkäitä, rohkeita, ja hiukan röyhkeitäkin.
Opinnäytetyöni muita lähteitä ovat Richard Schechnerin Performance studies: An introduction sekä Colin Counsellin ja Laurie Wolfin editoima Performance Analysis - an introductory course book.
Radikaali pedagogia on yläkäsite sosiaaliseen muutoksen tähtääville pedagogioille. Yksi tunnetuimmista radikaaleista pedagogioista on Paolo Freiren Sorrettujen Pedagogia. Tässä opinnäytetyössä käsittelen radikaalia pedagogiaa pääasiallisesti Dorothy Heathcoten esseen Drama as an process of change sekä bell hooksin esseen Towards Revolutionary Feminist Pedagogy kautta. Nämä esseet tunnistavat radikaalin luokkahuoneen tilana, joka pyrkii muutokseen ja tunnistaa vaikeuksien olemassaolon, sekä antavat esimerkkejä radikaalin tilan ja prosessin luomiseen.
Esimerkkinä radikaaliuteen pyrkineestä prosessista käytän Oakwood Primary Schoolissa, Easterhousessa, Glasgow’ssa syksyllä 2017 fasilitoimaani draamatyöpaja-sarjaa. Opinnäytetyöni pääargumentti on että luomisprosessi johtaa väistämättä muutokseen ja täten draamaprosessi on väistämättä radikaali. Tämä opinnäytetyö pyrkii näyttämään, että teatteri-ilmaisun ohjaajan ei tarvitse pelätä vaikeuksien, politiikan ja radikaaliuden tunnistamista työssään, sekä rohkaista teatteri-ilmaisun ohjaajia olemaan äänekkäitä, rohkeita, ja hiukan röyhkeitäkin.
Opinnäytetyöni muita lähteitä ovat Richard Schechnerin Performance studies: An introduction sekä Colin Counsellin ja Laurie Wolfin editoima Performance Analysis - an introductory course book.