Minna Canth johtajana
Tikkanen, Minna (2017)
Tikkanen, Minna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275713
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Savonia-ammattikorkeakoulu. Työn tavoitteena on muodostaa Minna Canthista käsitys johtajana ja sijoittaa hänet Robert R. Blake ja Jane S. Moutonin kehittämään Johtamisruudukkoon. Henkilökohtaisena tavoitteenani on opinnäytetyön avulla kartuttaa tietämystäni johtamisesta ja johtajuudesta.
Minna Canth (1844–1897) oli kirjailija, liikenainen ja yhteiskunnallinen vaikuttaja sekä myös ensimmäinen suomenkielinen lehtinainen. Hän oli naisten ja vähäosaisten puolestapuhuja ja taisteli heidän oikeuksiensa hyväksi.
Tutkimuksen kohdehenkilön ollessa jo edesmennyt tulee työ pohjautumaan olemassa olevan tiedon analysointiin. Tutkimus aloitetaan tutustumalla johmisesta kertovaan kirjallisuuteen, jotta saadaan käsitys siitä mitä johtaminen on. Tutkimuksen kohdehenkilöä tutkitaan hänen tuotantonsa eli näytelmien, lehtikirjoitusten ja puheiden sekä hänestä kertovien elämänkertojen avulla. Aineistoa hankitaan sen saatavuuden mukaan ja sen käyttökelpoisuus tutkimuksen kannalta määrittelee mukaan valitut teokset. Teoksista etsitään kuvauksia Minna Canthin käyttäytymisestä erilaisissa tilanteissa ja käyttäytymisen perusteella hänet sijoitetaan Johtamisruudukkoon.
Tutkimukseen valikoitujen teosten perusteella Minna Canth ilmensi Johtamisruudukon 9/9 johtamistyyliä, jossa vahva huomion arvo ihmisiin yhdistyi suureen huomioon arvoon tuotosta kohtaan. Minna Canthin käyttäytymisestä pystyi havaitsemaan 9/9 johtamiselle ominaisia tunnusmerkkejä kuten avoin kommunikaatio, tavoitteiden selkeä viestintä niiden omaksumiseksi sekä innostavien ja tasapuolisten organisaatio-olosuhteiden luominen tavoitteiden sisäistämiseksi.
Minna Canth (1844–1897) oli kirjailija, liikenainen ja yhteiskunnallinen vaikuttaja sekä myös ensimmäinen suomenkielinen lehtinainen. Hän oli naisten ja vähäosaisten puolestapuhuja ja taisteli heidän oikeuksiensa hyväksi.
Tutkimuksen kohdehenkilön ollessa jo edesmennyt tulee työ pohjautumaan olemassa olevan tiedon analysointiin. Tutkimus aloitetaan tutustumalla johmisesta kertovaan kirjallisuuteen, jotta saadaan käsitys siitä mitä johtaminen on. Tutkimuksen kohdehenkilöä tutkitaan hänen tuotantonsa eli näytelmien, lehtikirjoitusten ja puheiden sekä hänestä kertovien elämänkertojen avulla. Aineistoa hankitaan sen saatavuuden mukaan ja sen käyttökelpoisuus tutkimuksen kannalta määrittelee mukaan valitut teokset. Teoksista etsitään kuvauksia Minna Canthin käyttäytymisestä erilaisissa tilanteissa ja käyttäytymisen perusteella hänet sijoitetaan Johtamisruudukkoon.
Tutkimukseen valikoitujen teosten perusteella Minna Canth ilmensi Johtamisruudukon 9/9 johtamistyyliä, jossa vahva huomion arvo ihmisiin yhdistyi suureen huomioon arvoon tuotosta kohtaan. Minna Canthin käyttäytymisestä pystyi havaitsemaan 9/9 johtamiselle ominaisia tunnusmerkkejä kuten avoin kommunikaatio, tavoitteiden selkeä viestintä niiden omaksumiseksi sekä innostavien ja tasapuolisten organisaatio-olosuhteiden luominen tavoitteiden sisäistämiseksi.