Yksityishenkilöiden liikennevakuutukset : oikeusmuotoilulla vakuutusehdot selkeämmiksi
Aasumets, Helen (2018)
Aasumets, Helen
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275710
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella liikennevakuuttamista kokonaisuutena sekä keskittyä etenkin 1.1.2017 voimaan tulleeseen uuteen liikennevakuutuslakiin. Työssä selvitettiin, mitä lakisääteinen liikennevakuutus korvaa, millainen ajoneuvo on vakuutettava ja mitä ovat uudistetun liikennevakuutuslain tärkeimmät muutokset. Liikennevakuuttamisen tarkastelua rajattiin kuluttajanäkökulmaan, ja työssä keskityttiin yksityishenkilöiden liikennevakuutuksiin.
Uudistettu liikennevakuutuslaki mahdollisti liikennevakuutuksen bonusjärjestelmien muuttumisen ajoneuvokohtaisesta järjestelmästä henkilökohtaiseen järjestelmään. Bonusjärjestelmä on yksi kuluttajille näkyvimmistä liikennevakuuttamisen osista, joten bonusjärjestelmät sisällytettiin työhön.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Suomen Vahinkovakuutus Oy, jonka brändejä ovat POP Vakuutus sekä Säästöpankin vakuutukset. Toimeksiantajayritys halusi, että opinnäytetyötä voidaan käyttää tai siitä voidaan vähäisellä vaivalla jalostaa perehdytysmateriaalia vakuutusalalle tuleville uusille työntekijöille ja harjoittelijoille.
Oma kiinnostukseni liikennevakuuttamiseen kumpuaa harjoitteluistani Suomen Vahinkovakuutukselle. Toimin ensimmäisen harjoitteluni ajan asiakaspalveluosastolla ja toisen korvausosastolla, jolloin tutustuin liikennevakuuttamiseen ja asiakkaiden kohtaamiin ongelmiin lähietäisyydeltä. Asiakkaiden kanssa käytyjen keskustelujen perusteella näin tarpeen liikennevakuutusehtojen selkeyttämiselle.
Opinnäytetyön lähestymistapa on tapaustutkimus. Tutkimuksessa sovellettiin juridisen luonteensa vuoksi oikeusmuotoilun periaatteita, joissa yhdistetään asiakaslähtöisyys ja juridiikka. Tutkimuksellisessa osiossa selvitettiin yhdeksän potentiaalisen asiakkaan mielipiteitä ja ajatuksia POP Vakuutuksen liikennevakuutuksen tuoteselosteesta ja vakuutusehdoista. Menetelmänä käytettiin työpajatyöskentelyä.
Tulosten mukaan toimeksiantajayrityksen liikennevakuutuksen tuoteselosteen ja vakuutusehtojen heikot kohdat liittyivät pitkiin virkerakenteisiin ja lakiviittauksiin. Yleisesti ottaen huomattiin, etteivät työpajoihin osallistuneet olleet sisäistäneet, mitä bonusjärjestelmän muuttuminen ajoneuvokohtaisesta henkilökohtaiseksi tarkoittaa. Osallistujat toivoivat lisätietoja tutkimusmateriaalissa käytetystä terminologiasta. Kehitysehdotukset ovat, että tietoa terminologiasta lisätään yrityksen brändien Internet-sivuille, lisätään upotettuja linkkejä ja ponnahdusikkunoita vakuutusehtoihin sekä luodaan Internet-sivuille vakuutussanasto.
Opinnäytetyön luotettavuus varmistettiin käyttämällä valideja lähteitä sekä tarkalla ja yksityiskohtaisella tutkimusselosteella. Tutkimuksellista osiota rikastettiin autenttisilla dokumenteilla.
Uudistettu liikennevakuutuslaki mahdollisti liikennevakuutuksen bonusjärjestelmien muuttumisen ajoneuvokohtaisesta järjestelmästä henkilökohtaiseen järjestelmään. Bonusjärjestelmä on yksi kuluttajille näkyvimmistä liikennevakuuttamisen osista, joten bonusjärjestelmät sisällytettiin työhön.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Suomen Vahinkovakuutus Oy, jonka brändejä ovat POP Vakuutus sekä Säästöpankin vakuutukset. Toimeksiantajayritys halusi, että opinnäytetyötä voidaan käyttää tai siitä voidaan vähäisellä vaivalla jalostaa perehdytysmateriaalia vakuutusalalle tuleville uusille työntekijöille ja harjoittelijoille.
Oma kiinnostukseni liikennevakuuttamiseen kumpuaa harjoitteluistani Suomen Vahinkovakuutukselle. Toimin ensimmäisen harjoitteluni ajan asiakaspalveluosastolla ja toisen korvausosastolla, jolloin tutustuin liikennevakuuttamiseen ja asiakkaiden kohtaamiin ongelmiin lähietäisyydeltä. Asiakkaiden kanssa käytyjen keskustelujen perusteella näin tarpeen liikennevakuutusehtojen selkeyttämiselle.
Opinnäytetyön lähestymistapa on tapaustutkimus. Tutkimuksessa sovellettiin juridisen luonteensa vuoksi oikeusmuotoilun periaatteita, joissa yhdistetään asiakaslähtöisyys ja juridiikka. Tutkimuksellisessa osiossa selvitettiin yhdeksän potentiaalisen asiakkaan mielipiteitä ja ajatuksia POP Vakuutuksen liikennevakuutuksen tuoteselosteesta ja vakuutusehdoista. Menetelmänä käytettiin työpajatyöskentelyä.
Tulosten mukaan toimeksiantajayrityksen liikennevakuutuksen tuoteselosteen ja vakuutusehtojen heikot kohdat liittyivät pitkiin virkerakenteisiin ja lakiviittauksiin. Yleisesti ottaen huomattiin, etteivät työpajoihin osallistuneet olleet sisäistäneet, mitä bonusjärjestelmän muuttuminen ajoneuvokohtaisesta henkilökohtaiseksi tarkoittaa. Osallistujat toivoivat lisätietoja tutkimusmateriaalissa käytetystä terminologiasta. Kehitysehdotukset ovat, että tietoa terminologiasta lisätään yrityksen brändien Internet-sivuille, lisätään upotettuja linkkejä ja ponnahdusikkunoita vakuutusehtoihin sekä luodaan Internet-sivuille vakuutussanasto.
Opinnäytetyön luotettavuus varmistettiin käyttämällä valideja lähteitä sekä tarkalla ja yksityiskohtaisella tutkimusselosteella. Tutkimuksellista osiota rikastettiin autenttisilla dokumenteilla.