Päihdekasvatusta osallistavalla otteella : Lohjan päihdekasvatusmalli
Juntunen, Anni (2018)
Juntunen, Anni
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275700
Tiivistelmä
Tässä raportissa kuvataan kehittämishanketta, jonka tavoitteena oli luoda Lohjalle malli, jossa koulujen päihdekasvatuksen toteuttamiseen koulutetaan nuoriso- ja vapaa-ajanohjaajaopiskelijoita. Mallissa haluttiin huomioida sekä päihdekasvattajien että koululaisten osallisuus ja mallista luotiin toiminnallinen ja mukautumiskykyinen erilaisia ryhmiä ja vetäjiä ajatellen.
Toimintaympäristöinä hankkeessa olivat Lohjan kaupungin nuorisotyö, Järnefeltin koulualueen koulut ja Kanneljärven opisto. Hankkeen aikana luotiin päihdekasvatusmalli, johon kuuluvaan päihdekasvattajakurssiin osallistui kuusi nuoriso- ja vapaa-ajanohjaajaopiskelijaa. Ennen kurssia kartoitettiin koululaisten näkemyksiä toimivasta päihdekasvatuksesta, jonka tueksi haettiin teorioita ja aiemmin kehitettyjä malleja. Niiden pohjalta koottu oppituntipohja testattiin useamman ryhmän kanssa.
Kurssi toteutettiin neljänä päivänä, jonka jälkeen päihdekasvattajat toteuttivat itse suunnittelemiaan oppituntikokonaisuuksia neljässä eri alakoulussa kuudensien luokkien oppilaille. Näistä tunneista koottiin myös palautetta.
Hankkeessa kerätyn tiedon pohjalta päihdekasvatuksen tulee olla toiminnallista, oikea-aikaista, riittävän laajaa ja pitkäkestoista. Osallistujien pitää saada itse tuottaa tietoa ja oppituntien tulee olla monipuolisia, jolloin kaikki voivat saada tunneilla onnistumisen kokemuksia. Päihdekasvatustuntien pitää sisältää myös sosiaalista vahvistamista.
Hankkeessa luotiin päihdekasvattajakurssi sisältöineen ja materiaaleineen. Lisäksi samanaikaisesti suunniteltiin ja toteutettiin ehkäisevän päihdetyön 15 osaamispisteen opintokokonaisuus verkko-opinnoiksi yhdessä Kanneljärven opiston kanssa. Siinä keskeisenä osana on tämä Päihdekasvatusta osallistavalla otteella – malli.
Toimintaympäristöinä hankkeessa olivat Lohjan kaupungin nuorisotyö, Järnefeltin koulualueen koulut ja Kanneljärven opisto. Hankkeen aikana luotiin päihdekasvatusmalli, johon kuuluvaan päihdekasvattajakurssiin osallistui kuusi nuoriso- ja vapaa-ajanohjaajaopiskelijaa. Ennen kurssia kartoitettiin koululaisten näkemyksiä toimivasta päihdekasvatuksesta, jonka tueksi haettiin teorioita ja aiemmin kehitettyjä malleja. Niiden pohjalta koottu oppituntipohja testattiin useamman ryhmän kanssa.
Kurssi toteutettiin neljänä päivänä, jonka jälkeen päihdekasvattajat toteuttivat itse suunnittelemiaan oppituntikokonaisuuksia neljässä eri alakoulussa kuudensien luokkien oppilaille. Näistä tunneista koottiin myös palautetta.
Hankkeessa kerätyn tiedon pohjalta päihdekasvatuksen tulee olla toiminnallista, oikea-aikaista, riittävän laajaa ja pitkäkestoista. Osallistujien pitää saada itse tuottaa tietoa ja oppituntien tulee olla monipuolisia, jolloin kaikki voivat saada tunneilla onnistumisen kokemuksia. Päihdekasvatustuntien pitää sisältää myös sosiaalista vahvistamista.
Hankkeessa luotiin päihdekasvattajakurssi sisältöineen ja materiaaleineen. Lisäksi samanaikaisesti suunniteltiin ja toteutettiin ehkäisevän päihdetyön 15 osaamispisteen opintokokonaisuus verkko-opinnoiksi yhdessä Kanneljärven opiston kanssa. Siinä keskeisenä osana on tämä Päihdekasvatusta osallistavalla otteella – malli.