Etsiminen on verraton keino löytää : ohjaajantyön pedagoginen ote ryhmälähtöisessä teatterissa
Grubert, Loviisa (2018)
Grubert, Loviisa
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275698
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ryhmälähtöisen teatterin eli devising-työtavan pedagogisuutta ohjaajavetoisissa prosesseissa pohjautuen lähdeaineistoon sekä kirjoittajan omiin kokemuksiin. Opinnäytetyö vastaa kysymyksiin, mitä on ryhmälähtöinen teatteri, minkälaisia perinteitä siihen liitetään, minkälaista pedagogisuutta työtapa ehdottaa ja minkälaisten arvojen varaan työskentely ryhmälähtöisesti perustuu. Lähteinä opinnäytetyössä on käytetty erinäisiä devising-työtavasta sekä yhteistoiminnallisesta oppimisesta kertovia teoksia. Lähdeteoksia ovat olleet mm. Alison Oddeyn Devising theatre, Pieta Koskenniemen Osallistava Teatteri: Devising ja muita merkityksellisyyksiä sekä Sanna Heikkisen pro gradu -tutkielma Devising teoriassa ja käytännössä.
Tutkielmassa tarkastellaan aluksi ryhmälähtöisen työtavan piirteitä ja historiaa pohtien sitä, miten se eroaa perinteisestä teatterista. Tämän jälkeen kirjoittaja siirtyy kuvailemaan työtapaan liittämäänsä pedagogista luonnetta ohjaajan näkökulmasta ja kuvaamaan ryhmälähtöistä toimintaa yhteistoiminnallisen oppimisen sanastoa ja arvoperustaa hyödyntäen. Opinnäytetyön perustana on ajatus siitä, että pedagoginen ajattelu on ohjaajavetoisissa esityksenvalmistusprosesseissa välttämätön onnistuneen prosessin saavuttamiseksi. Tämän jälkeen kirjoittaja siirtyy purkamaan ohjaajavetoisen esityksen valmistusprosessin viiteen eri vaiheeseen ja osoittamaan, miten pedagogisuus näyttäytyy kussakin vaiheessa. Lopun yhteenvedossa pohditaan vielä pedagogisuuden välttämättömyyttä ryhmälähtöisissä prosesseissa.
Tutkielmassa tarkastellaan aluksi ryhmälähtöisen työtavan piirteitä ja historiaa pohtien sitä, miten se eroaa perinteisestä teatterista. Tämän jälkeen kirjoittaja siirtyy kuvailemaan työtapaan liittämäänsä pedagogista luonnetta ohjaajan näkökulmasta ja kuvaamaan ryhmälähtöistä toimintaa yhteistoiminnallisen oppimisen sanastoa ja arvoperustaa hyödyntäen. Opinnäytetyön perustana on ajatus siitä, että pedagoginen ajattelu on ohjaajavetoisissa esityksenvalmistusprosesseissa välttämätön onnistuneen prosessin saavuttamiseksi. Tämän jälkeen kirjoittaja siirtyy purkamaan ohjaajavetoisen esityksen valmistusprosessin viiteen eri vaiheeseen ja osoittamaan, miten pedagogisuus näyttäytyy kussakin vaiheessa. Lopun yhteenvedossa pohditaan vielä pedagogisuuden välttämättömyyttä ryhmälähtöisissä prosesseissa.