Osallisuuden merkitys Mihi-liikuntatuotteen kehittämisessä palvelumuotoilun avulla
Salminen, Anna-Maria (2018)
Salminen, Anna-Maria
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275686
Tiivistelmä
Liikkumattomuus on aikamme vitsaus. Passiivinen elämäntyyli, liiallinen istuminen ja hyvinvoinnin polarisoituminen uhkaavat myös nuorten terveyttä ja hyvinvointia. Valtakunnallisesti toimenpiteitä ja toimenpideohjelmia on enemmän kuin koskaan, mutta silti niiden vaikuttavuus vähän liikkuviin nuoriin jää laihaksi. Usein ulkopuolelta annettuissa toimenpiteissä nuorten oma toimijuus jää vähäiseen rooliin. Opinnäytetyö käsitteli nuorten osallisuutta Mihi-liikuntatuotteen palvelumuotoi-lussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaiseksi nuoret muotoilisivat Mihi-liikuntatuotteen ja mitkä asiat he nostaisivat keskiöön osallisuuden näkökulmasta palvelupolun eri askelmilla?
Tämä opinnäytetyö pohjautui viitekehyksen ja tutkimuksen osalta nuorisotutkija Anu Gretschelin nuorisotalotoimintaan kehittämiin osallisuuden portaisiin, joilla kuvataan nuorten osallisuuden vaiheita avoimessa nuorisotalotoiminnassa sekä Juha Tuulaniemen palvelumuotoilun prosessiin. Tässä opinnäytetyössä avointa matalan kynnyksen liikuntapalvelua on verrattu nuorisotalotoimin-taan. Osallisuuden portaita kuljetettiin tässä opinnäytetyössä rinnakkain palvelumuotoilun ja ala-käsitteenä palvelupolun kanssa. Tämä opinnäytetyö oli työelämälähtöinen. Turun alueen kunnat Kaarina, Lieto, Masku, Mynämäki, Naantali, Nousiainen, Paimio, Raisio, Rusko, Sauvo ja Turku ovat tarjonneet 13–19-vuotiaille nuorille vuodesta 2015 alkaen maksutonta ohjattua Mihi-liikuntatoimintaa viikoittain lähes 80 viikkotunnin verran. Työn tutkimusongelmina olivat nuorten mahdollisuus vaikuttaa liikuntatuotteen sisältöihin, nuorten sitoutuminen liikkumiseen osallisuu-den lisääntymisen myötä, nuorten liikuntasuhteen kehittyminen osallisuuden vaikutuksesta sekä osallisuuden vaikutus liikkumisen määrään.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty määrällistä ja laadullista tutkimusaineistoa. Aineisto on kerätty strukturoidulla ja puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Aineistosta on poimittu keskeiset kehittämiskohteet käyttäen sisällön analyysin vaiheita, koodausta ja luokittelua. Keskeiset kehittämisen kohteet on tuotu käsittelyyn nuorten ja työntekijöiden yhteiseen osallisuusverstaaseen. Osallisuusverstaassa kehittämisen kohteille on laadittu toimenpiteet Mihi-liikuntatuotteen kehittämiseksi.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksen ja osallisuusverstaan tuloksena on syntynyt Mihi-liikuntatuotteen kaksiosainen kehittämissuunnitelma. Ensimmäinen osa on listaus toimenpiteistä osallisuuden lisäämiseksi palvelupolun jokaiseen vaiheeseen ja toinen osa on osallisuuden mer-kityksen tunnistaminen palvelutuotannon eri vaiheissa. Ensimmäisessä kohdassa on lueteltu toi-menpiteitä asiakkaan kohtaamisen rajapinnasta katsottuna ja toisessa osiossa tarkastellaan osal-lisuuden tilanteiden tarjoamia ja niiden huomioimista koko Mihi-liikuntatuotteen palvelumuotoilu-prosessissa.
Tämä opinnäytetyö pohjautui viitekehyksen ja tutkimuksen osalta nuorisotutkija Anu Gretschelin nuorisotalotoimintaan kehittämiin osallisuuden portaisiin, joilla kuvataan nuorten osallisuuden vaiheita avoimessa nuorisotalotoiminnassa sekä Juha Tuulaniemen palvelumuotoilun prosessiin. Tässä opinnäytetyössä avointa matalan kynnyksen liikuntapalvelua on verrattu nuorisotalotoimin-taan. Osallisuuden portaita kuljetettiin tässä opinnäytetyössä rinnakkain palvelumuotoilun ja ala-käsitteenä palvelupolun kanssa. Tämä opinnäytetyö oli työelämälähtöinen. Turun alueen kunnat Kaarina, Lieto, Masku, Mynämäki, Naantali, Nousiainen, Paimio, Raisio, Rusko, Sauvo ja Turku ovat tarjonneet 13–19-vuotiaille nuorille vuodesta 2015 alkaen maksutonta ohjattua Mihi-liikuntatoimintaa viikoittain lähes 80 viikkotunnin verran. Työn tutkimusongelmina olivat nuorten mahdollisuus vaikuttaa liikuntatuotteen sisältöihin, nuorten sitoutuminen liikkumiseen osallisuu-den lisääntymisen myötä, nuorten liikuntasuhteen kehittyminen osallisuuden vaikutuksesta sekä osallisuuden vaikutus liikkumisen määrään.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty määrällistä ja laadullista tutkimusaineistoa. Aineisto on kerätty strukturoidulla ja puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Aineistosta on poimittu keskeiset kehittämiskohteet käyttäen sisällön analyysin vaiheita, koodausta ja luokittelua. Keskeiset kehittämisen kohteet on tuotu käsittelyyn nuorten ja työntekijöiden yhteiseen osallisuusverstaaseen. Osallisuusverstaassa kehittämisen kohteille on laadittu toimenpiteet Mihi-liikuntatuotteen kehittämiseksi.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksen ja osallisuusverstaan tuloksena on syntynyt Mihi-liikuntatuotteen kaksiosainen kehittämissuunnitelma. Ensimmäinen osa on listaus toimenpiteistä osallisuuden lisäämiseksi palvelupolun jokaiseen vaiheeseen ja toinen osa on osallisuuden mer-kityksen tunnistaminen palvelutuotannon eri vaiheissa. Ensimmäisessä kohdassa on lueteltu toi-menpiteitä asiakkaan kohtaamisen rajapinnasta katsottuna ja toisessa osiossa tarkastellaan osal-lisuuden tilanteiden tarjoamia ja niiden huomioimista koko Mihi-liikuntatuotteen palvelumuotoilu-prosessissa.