Työyhteisötaidot ja työtyytyväisyys tiimin toimivuuden kehittämisessä
Toivanen, Tarja (2018)
Toivanen, Tarja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275675
Tiivistelmä
Työelämälähtöisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää erään tiimin huonon toimivuuden syitä, etsiä ratkaisuja käytännön ongelmiin ja löytää keinoja työtyytyväisyyden parantamiseksi. Tyytymättömyys näkyi tiimin toiminnassa ja organisaation muista yksi-köistä alkoi myös tulla palautetta muun muassa tiimin työntekijöiden heikosta työasenteesta.
Selvitystyö käynnistyi haastatteluin. Haastatteluiden tavoitteena oli saada tiimin jäsenten näkemyksiä ja ajatuksia tiimin toimimattomuuden syistä ja saada heidän ideoitaan ja ehdotuksiaan tilanteen korjaamiseksi. Haastatteluissa esiinnousseet tyytymättömyyden syyt liittyivät pääosin tiimin omaan toimintaan, työjärjestelyihin, puutteisiin perehdyttämisessä sekä lähiesimiestoiminnassa. Haastatteluiden pohjalta syntyi toimenpide-ehdotukset, joilla pyrittiin ratkaisemaan esiinnousseita epäkohtia.
Perehtyessäni mm. työyhteisötaitoja ja työhyvinvointia käsitteleviin teoksiin vahvistui näkemykseni siitä, että lähiesimiestoiminnalla on keskeinen merkitys työntekijöiden jaksamiseen ja viihtymiseen työssä. Esimies joko edistää tai estää työhyvinvointia näkyvillä tai näkymättömillä teoilla.
Yrityksessä päätettiin toteuttaa työhyvinvointikysely. Kysely toteutettiin yhteistyössä työeläkeyhtiön kanssa ja vastaamiseen saivat osallistua kaikki yrityksen työntekijät. Työhyvinvointikyselyn toivottiin antavan vastauksia siihen, onko haastatteluiden jälkeen tehdyillä kehittämistoimilla ollut sellaista vaikuttavuutta, joka näkyisi tiimin tuloksissa positiivisesti. Kyselyn tulokset valmistumisen jälkeen, tulokset käytiin läpi ja niiden pohjalta laadittiin kehittämissuunnitelma, joka mahdollisti jo aiemmin esiinnousseiden kehittämistoimien läpiviennin varmistamisen ja edelleen kehittämisen.
Tiimin kehittämisprosessin edetessä havaittiin kehittämistarpeita, joita toteutettiin koko organisaation laajuuksina. Laadittiin tehtävä- ja osaamiskuvaukset tavoitetasoineen ja luotiin uusi kehityskeskustelumalli. Työvuorosuunnitteluohjelma palveli esimiehiä työvuorojen ja lomien suunnittelussa, käynnistettiin myös esimieskoulutus esimiesarviointeineen. Keskustelua alaistaidoista aktivoitiin ja laadittiin myös hyvän työkäyttäytymisen pelisäännöt. Nämä kehittämistoimet ovat välillisesti vaikuttaneet tiimin toiminnan kehittämiseen, vaikka suoraan opinnäytetyössä ne eivät tarkastelun kohteena ole.
Selvitystyö käynnistyi haastatteluin. Haastatteluiden tavoitteena oli saada tiimin jäsenten näkemyksiä ja ajatuksia tiimin toimimattomuuden syistä ja saada heidän ideoitaan ja ehdotuksiaan tilanteen korjaamiseksi. Haastatteluissa esiinnousseet tyytymättömyyden syyt liittyivät pääosin tiimin omaan toimintaan, työjärjestelyihin, puutteisiin perehdyttämisessä sekä lähiesimiestoiminnassa. Haastatteluiden pohjalta syntyi toimenpide-ehdotukset, joilla pyrittiin ratkaisemaan esiinnousseita epäkohtia.
Perehtyessäni mm. työyhteisötaitoja ja työhyvinvointia käsitteleviin teoksiin vahvistui näkemykseni siitä, että lähiesimiestoiminnalla on keskeinen merkitys työntekijöiden jaksamiseen ja viihtymiseen työssä. Esimies joko edistää tai estää työhyvinvointia näkyvillä tai näkymättömillä teoilla.
Yrityksessä päätettiin toteuttaa työhyvinvointikysely. Kysely toteutettiin yhteistyössä työeläkeyhtiön kanssa ja vastaamiseen saivat osallistua kaikki yrityksen työntekijät. Työhyvinvointikyselyn toivottiin antavan vastauksia siihen, onko haastatteluiden jälkeen tehdyillä kehittämistoimilla ollut sellaista vaikuttavuutta, joka näkyisi tiimin tuloksissa positiivisesti. Kyselyn tulokset valmistumisen jälkeen, tulokset käytiin läpi ja niiden pohjalta laadittiin kehittämissuunnitelma, joka mahdollisti jo aiemmin esiinnousseiden kehittämistoimien läpiviennin varmistamisen ja edelleen kehittämisen.
Tiimin kehittämisprosessin edetessä havaittiin kehittämistarpeita, joita toteutettiin koko organisaation laajuuksina. Laadittiin tehtävä- ja osaamiskuvaukset tavoitetasoineen ja luotiin uusi kehityskeskustelumalli. Työvuorosuunnitteluohjelma palveli esimiehiä työvuorojen ja lomien suunnittelussa, käynnistettiin myös esimieskoulutus esimiesarviointeineen. Keskustelua alaistaidoista aktivoitiin ja laadittiin myös hyvän työkäyttäytymisen pelisäännöt. Nämä kehittämistoimet ovat välillisesti vaikuttaneet tiimin toiminnan kehittämiseen, vaikka suoraan opinnäytetyössä ne eivät tarkastelun kohteena ole.