Raiski R+-brändin kehittäminen asiakastyytyväisyyskyselyiden pohjalta
Salonen, Noora (2018)
Salonen, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265661
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia Raiski-brändin plusmitoitetun R+-malliston jälleenmyyjien ja kuluttajien tyytyväisyyttä brändiin ja sen tuotteisiin. Tavoitteena on asiakastyytyväisyyskyselyiden tuloksia analysoimalla tehdä brändille SWOT-analyysi ja ehdotus brändin kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tutkimusmetodina on kyselytutkimus, jonka aineisto on kerätty verkkokyselyiden avulla. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee pluskoon vaatteita: pluskoon vaatteiden lyhyttä historiaa, tämänhetkistä markkinatilannetta sekä mitoituksessa ja suunnittelussa huomioitavia asioita. Lisäksi työssä käsitellään asiakastyytyväisyyttä käsitteenä, sen merkitystä liiketoiminnan kannalta ja tapoja asiakastyytyväisyyden tutkimiseksi. Työssä perehdytään myös kyselylomaketutkimuksen tekemiseen ja kyselyn rakentamiseen sekä laatuun ja laadun ulottuvuuksiin vaatteissa. Opinnäytetyön lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta, verkkolähteitä, omaa osaamistani vaatetusalalta sekä Raiski-brändin tuoteryhmäpäällikön haastattelua.
Opinnäytetyön pääasialliset tulokset ovat opinnäytetyön liitteenä raportissa, jossa käydään läpi Raiski R+-brändin jälleenmyyjien ja kuluttajien asiakastyytyväisyyskyselyiden tulokset, brändin SWOT-analyysi sekä kehitysehdotus brändille. Nämä ovat toimeksiantajan pyynnöstä salassa pidettävää tietoa, eikä niitä ole siksi tarkemmin eritelty tutkimuksen julkisiin tuloksiin. Tutkimuksen tuloksissa todetaan kuitenkin tutkimukselle asetettujen tavoitteiden täyttyneen. Koska tutkimuksen tulokset ovat hyvin yrityskohtaista tietoa ja lisäksi salassa pidettävää tietoa, todetaan opinnäytetyön hyödyttävän lähinnä toimeksiantajayritystä.
Opinnäytetyön tutkimusmetodina on kyselytutkimus, jonka aineisto on kerätty verkkokyselyiden avulla. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee pluskoon vaatteita: pluskoon vaatteiden lyhyttä historiaa, tämänhetkistä markkinatilannetta sekä mitoituksessa ja suunnittelussa huomioitavia asioita. Lisäksi työssä käsitellään asiakastyytyväisyyttä käsitteenä, sen merkitystä liiketoiminnan kannalta ja tapoja asiakastyytyväisyyden tutkimiseksi. Työssä perehdytään myös kyselylomaketutkimuksen tekemiseen ja kyselyn rakentamiseen sekä laatuun ja laadun ulottuvuuksiin vaatteissa. Opinnäytetyön lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta, verkkolähteitä, omaa osaamistani vaatetusalalta sekä Raiski-brändin tuoteryhmäpäällikön haastattelua.
Opinnäytetyön pääasialliset tulokset ovat opinnäytetyön liitteenä raportissa, jossa käydään läpi Raiski R+-brändin jälleenmyyjien ja kuluttajien asiakastyytyväisyyskyselyiden tulokset, brändin SWOT-analyysi sekä kehitysehdotus brändille. Nämä ovat toimeksiantajan pyynnöstä salassa pidettävää tietoa, eikä niitä ole siksi tarkemmin eritelty tutkimuksen julkisiin tuloksiin. Tutkimuksen tuloksissa todetaan kuitenkin tutkimukselle asetettujen tavoitteiden täyttyneen. Koska tutkimuksen tulokset ovat hyvin yrityskohtaista tietoa ja lisäksi salassa pidettävää tietoa, todetaan opinnäytetyön hyödyttävän lähinnä toimeksiantajayritystä.