Audiovisuaalisten elementtien luominen robottisolun ja OpenLab:n VR- ja AR-ympäristöön
Rantanen, Santeri (2018)
Rantanen, Santeri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265639
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Tampereen ammattikorkeakoulun Tuotantotekniikan laboratoriolle. Laboratorion tarkoituksena on kehittää OpenLab-tilan opetusympäristöä ja yritysasiakkaille tarjottavaa palvelua VR- ja AR-tekniikoilla. Tämän työn tarkoitus on luoda kyseiselle laboratoriolle audiovisuaalisia elementtejä robottisolun ja OpenLab:n VR- ja AR-ympäristöön käyttäen Unity-pelimoottoria.
Työn aluksi tutkittiin, millaisia virtuaalitodellisuutta ja lisättyä todellisuutta hyödyntäviä laitteistoja on olemassa ja millaisia käyttömahdollisuuksia niillä on. Lisäksi pohdittiin lisätyn todellisuuden haasteita yrityskäytössä. Työ eteni tutkimalla, kuinka on mahdollista yhdistää skannattu tila ja CAD-malli VR-sovellukseen Unity-pelimoottorilla sekä kuinka luoda pelimoottorilla toimiva AR-applikaatio, jossa CAD-malli on käsiteltävissä todellisessa maailmassa.
Työ toteutettiin luomalla valmiit opetuskäyttöön ja jatkokehitykseen tarkoitetut VR- ja AR-ympäristöt, joissa käytetään Matterportin 3D-kameralla kuvattua tilaa sekä laboratorion robottisolua ja robottisolun osia. VR-maailma luotiin laboratoriolla valmiina oleville VR-laseille, kun taas AR-maailma luotiin uutena osana OpenLab-ympäristöä käytettäväksi Microsoftin HoloLensseillä.
Työn johtopäätöksenä on, että Unity-pelimoottorilla VR-ympäristön kehitys on luontevaa ja Unity on tähän tarkoitukseen käyttökelpoinen. Unity soveltuu kuitenkin AR-tekniikan kehitykseen ainoastaan pienten objektien käsittelyyn HoloLensseillä. HoloLensseille AR-maailman kehittämiseen kannattaa käyttää Unityn sijasta muita ohjelmistoja, jotka on luotu erityisesti CAD-mallien ja animaatioiden siirtoon HoloLensseihin.
Työn aluksi tutkittiin, millaisia virtuaalitodellisuutta ja lisättyä todellisuutta hyödyntäviä laitteistoja on olemassa ja millaisia käyttömahdollisuuksia niillä on. Lisäksi pohdittiin lisätyn todellisuuden haasteita yrityskäytössä. Työ eteni tutkimalla, kuinka on mahdollista yhdistää skannattu tila ja CAD-malli VR-sovellukseen Unity-pelimoottorilla sekä kuinka luoda pelimoottorilla toimiva AR-applikaatio, jossa CAD-malli on käsiteltävissä todellisessa maailmassa.
Työ toteutettiin luomalla valmiit opetuskäyttöön ja jatkokehitykseen tarkoitetut VR- ja AR-ympäristöt, joissa käytetään Matterportin 3D-kameralla kuvattua tilaa sekä laboratorion robottisolua ja robottisolun osia. VR-maailma luotiin laboratoriolla valmiina oleville VR-laseille, kun taas AR-maailma luotiin uutena osana OpenLab-ympäristöä käytettäväksi Microsoftin HoloLensseillä.
Työn johtopäätöksenä on, että Unity-pelimoottorilla VR-ympäristön kehitys on luontevaa ja Unity on tähän tarkoitukseen käyttökelpoinen. Unity soveltuu kuitenkin AR-tekniikan kehitykseen ainoastaan pienten objektien käsittelyyn HoloLensseillä. HoloLensseille AR-maailman kehittämiseen kannattaa käyttää Unityn sijasta muita ohjelmistoja, jotka on luotu erityisesti CAD-mallien ja animaatioiden siirtoon HoloLensseihin.