Småbarnspedagogik som stöd för flerspråkiga familjer : - en litteraturstudie
Stålstedt, Nanna; Karppelin, Stella (2018)
Stålstedt, Nanna
Karppelin, Stella
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265620
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoitus on selvittää miten varhaiskasvatuksen pedagogit voivat tukea monikielisiä perheitä. Olemme selvittäneet miten monikieliset lapset ovat osallisia eri toimintaympäristöissä riippuen lasten kielitaidosta. Tutkimuskysymyksemme olivat: 1. Minkälainen tarkoitus varhaiskasvatuksen pedagogien sekä monikielisen lapsen huoltajien yhteistyöllä on lapsen osallisuuden kannalta sekä koti- että varhaiskasvatusympäristössä? 2. Miten varhaiskasvatuksessa työskentelevät pedagogit tekevät yhteistyötä koskien lasten kielitaitoa? Teoreettisena taustana olemme käyttäneet kahta eri osaa, Madsenin (2001) sosiaalipedagogista toimintakykyä, ”Madsenin kukkaa” sekä teoriaa koskien monikielisyyttä. Opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus, jossa on sisältöanalyysein tarkasteltu yhdeksää artikkelia. Opinnäytetyön tuloksena nousi erityisesti esille mitä haasteita monikielisillä lapsilla saattaa olla sekä miten erilaiset kielelliset mallit vaikuttavat heihin. Sekä huoltajien että pedagogien kielenkäyttö ja sanavalinnat vaikuttavat lapsen kielelliseen kehitykseen. Pedagogien tulee myös miettiä miten he itse suhtautuvat omaan kielenkäyttöönsä ja miten tämä vaikuttaa heidän ammatillisuuteensa. Sekä pedagogien että perheiden tulee olla hyvin tarkkoja omasta kielenkäytöstään, jotta lapsi saa parhaan mahdollisen mallin. Vahva kieli tarkoittaa myös lapsen kannalta suurempaa mahdollisuutta olla osallisena eri ympäristöissä.