Verkkosivujen toteuttaminen WordPress-julkaisualustalla : Case JHDrone
Alatalo, Iita (2018)
Alatalo, Iita
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265615
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kuvataan vaihe vaiheelta, miten WordPress-julkaisualustalla luodaan selkeät ja helppokäyttöiset verkkosivut. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantaja on ilmakuvauspalveluita tarjoava JHDrone. Verkkosivujen tuli palvella niin yrityksen kuin sen asiakkaiden tarpeita. Sivuista pyrittiin tekemään helposti ylläpidettävät, jotta toimeksiantaja kykenee jatkossa itsenäisesti lisäämään kuvia, videoita ja muokkaamaan sivujen sisältöä tarpeen mukaan.
Toimeksiannon mukaisesti JHDronen verkkosivut noudattavat One Page -asettelua eli kaikki sisältö on koottu yhdelle sivulle. Tekstisisällöt on laadittu siten, että toimeksiantaja on kirjoittanut raakatekstit, joita opinnäytetyöntekijä on editoinut lopulliseen muotoonsa. Kaikki JHDronen verkkosivuilla käytetyt kuvat ja videomateriaalit ovat toimeksiantajan kuvaamia.
Verkkosivujen suunnittelu aloitettiin rakenteen ja sisältöjen suunnittelusta. Toimeksiantaja oli jo valmiiksi profiloinut potentiaalisen asiakaskohderyhmänsä ja heidän liikkumistaan verkkosivuilla oli pyrittävä ennakoimaan. Miten käyttäjä verkkosivuilla liikkuu Mitä hän klikkaa ja mihin osioon siirtyy seuraavaksi? Miten verkkosivut voisivat opastaa käyttäjän häntä kiinnostavan sisällön äärelle? Sisältöjen ja rakenteen työstämisessä oli myös otettava hakukoneoptimointi huomioon. Oli pohdittava, miten verkkosivut saisivat mahdollisimman paljon näkyvyyttä internetin hakukoneissa.
Verkkosivujen rakenteen ja sisältöjen valmistuttua oli vielä viimeisteltävä sivujen ulkoasu. Koska JHDronella ei uutena yrityksenä ollut yritysilmettä, tuli verkkosivujen väri- ja fonttivalinnat tehdä muilla perusteilla. Opinnäytetyössä myös käydään läpi, millaisia linkityksiä sivuilta on tehty sosiaalisen median kanaviin, ja miten sosiaalisessa mediassa ansaittu näkyvyys kasvattaa verkkosivujen kävijämääriä.
JHDronen verkkosivut julkaistiin 20.12.2017. Verkkosivuilla vieraili ensimmäisen vuorokauden aikana yli 200 yksittäistä käyttäjää. Sivuista tuli yksinkertaiset ylläpidettävät, minkä todistaa se, että toimeksiantaja on jo käynyt lisäämässä sivuille uusia kuvia ja videoita. Jatkokehitystä varten esitetään kaksi aihetta. Koska JHDronen verkkosivut on nyt laadittu sen ymmärryksen pohjalta, että potentiaaliset asiakkaat ovat yritysten edustajia, olisi käyttäjätilastojen aktiivinen seuraaminen olennainen jatkotoimenpide. Seurannalla voitaisiin varmistua siitä, että potentiaaliset asiakkaat löytävät sivuille ja myös tekevät ostopäätöksiä. Toisena kehitysideana esitetään, että JHDronen verkkosivujen latautumisnopeuden parantamiseksi, kannattaisi hyödyntää CSS-koodausta. CSS-koodein optimoidut kuvat ja videot vievät vähemmän muistia, jolloin sivut latautuvat nopeammin.
Toimeksiannon mukaisesti JHDronen verkkosivut noudattavat One Page -asettelua eli kaikki sisältö on koottu yhdelle sivulle. Tekstisisällöt on laadittu siten, että toimeksiantaja on kirjoittanut raakatekstit, joita opinnäytetyöntekijä on editoinut lopulliseen muotoonsa. Kaikki JHDronen verkkosivuilla käytetyt kuvat ja videomateriaalit ovat toimeksiantajan kuvaamia.
Verkkosivujen suunnittelu aloitettiin rakenteen ja sisältöjen suunnittelusta. Toimeksiantaja oli jo valmiiksi profiloinut potentiaalisen asiakaskohderyhmänsä ja heidän liikkumistaan verkkosivuilla oli pyrittävä ennakoimaan. Miten käyttäjä verkkosivuilla liikkuu Mitä hän klikkaa ja mihin osioon siirtyy seuraavaksi? Miten verkkosivut voisivat opastaa käyttäjän häntä kiinnostavan sisällön äärelle? Sisältöjen ja rakenteen työstämisessä oli myös otettava hakukoneoptimointi huomioon. Oli pohdittava, miten verkkosivut saisivat mahdollisimman paljon näkyvyyttä internetin hakukoneissa.
Verkkosivujen rakenteen ja sisältöjen valmistuttua oli vielä viimeisteltävä sivujen ulkoasu. Koska JHDronella ei uutena yrityksenä ollut yritysilmettä, tuli verkkosivujen väri- ja fonttivalinnat tehdä muilla perusteilla. Opinnäytetyössä myös käydään läpi, millaisia linkityksiä sivuilta on tehty sosiaalisen median kanaviin, ja miten sosiaalisessa mediassa ansaittu näkyvyys kasvattaa verkkosivujen kävijämääriä.
JHDronen verkkosivut julkaistiin 20.12.2017. Verkkosivuilla vieraili ensimmäisen vuorokauden aikana yli 200 yksittäistä käyttäjää. Sivuista tuli yksinkertaiset ylläpidettävät, minkä todistaa se, että toimeksiantaja on jo käynyt lisäämässä sivuille uusia kuvia ja videoita. Jatkokehitystä varten esitetään kaksi aihetta. Koska JHDronen verkkosivut on nyt laadittu sen ymmärryksen pohjalta, että potentiaaliset asiakkaat ovat yritysten edustajia, olisi käyttäjätilastojen aktiivinen seuraaminen olennainen jatkotoimenpide. Seurannalla voitaisiin varmistua siitä, että potentiaaliset asiakkaat löytävät sivuille ja myös tekevät ostopäätöksiä. Toisena kehitysideana esitetään, että JHDronen verkkosivujen latautumisnopeuden parantamiseksi, kannattaisi hyödyntää CSS-koodausta. CSS-koodein optimoidut kuvat ja videot vievät vähemmän muistia, jolloin sivut latautuvat nopeammin.