Ruoka-annosten 3D-mallintaminen valokuvamenetelmällä
Rajala, Liina (2018)
Rajala, Liina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265576
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli ruoka-annosten 3D-mallintaminen valokuvamenetelmää käyttäen. Lisäksi tavoitteena oli dokumentoida menetelmä. Työ tehtiin Seinäjoen ammattikorkeakoululle ja työssä käytettiin SeAMK:n digikameraa valokuvaamiseen sekä Autodesk ReMake -ohjelmaa 3D-mallien luomiseen.
Työssä käytettiin kokeellista tutkimusmenetelmää. Työn toteutuksessa kahta erilaista ruoka-annosta sekä omenoita ja porkkanaa kuvattiin erilaisilla kuvausasetelmilla ja -asetuksilla. Valokuvasarjat ladattiin Autodesk ReMake -ohjelmaan, joka muodosti valokuvista 3D-mallit. Valokuvamenetelmään perustuvassa mallinnusprosessissa ohjelma vertaa ja sovittaa koko kuvan pikseleitä ja yhdistää visuaalisia ominaisuuksia. ReMake-ohjelmassa 3D-malleja voidaan tarkastella erilaisissa muodoissa, kuten textured tai polygon-muodossa. Menetelmän toteutuksessa käytetyt asetukset kirjattiin taulukkoon, jossa myös vertailtiin valokuvia ja saatuja 3D-malleja. Mallit on esitetty kuvina ja kuvakollaaseina tässä työssä. Yhteensä työssä tehtiin kymmenen 3D-mallia, joista kuusi oli ruoka-annosten malleja ja loput neljä yksittäisten elintarvikkeiden 3D-malleja.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tuotettua ruoka-annoksista 3D-malleja ja valmistettua dokumentti valokuvausmenetelmästä. Tavoite täyttyi ja 3D-mallintamisessa valokuvamenetelmällä onnistuttiin. Työssä käytetyillä menetelmillä saatiin ruoka-annoksesta hyvä kolmiulotteinen malli. Erinomaisen mallin saamiseksi tarvitaan lisää toistoa erityisesti valokuvaamisessa sekä lisää kokeiluja parhaan kuvausasetelman löytämiseksi.
Valokuvamenetelmällä tuotettujen 3D-mallien hyödyntämiskohteita voisivat olla esimerkiksi elintarvikkeiden internetmyynti, ravintoloiden ruokalistat ja ruokamäärien arviointi. Erilaisissa sovelluksissa, jotka tunnistavat eri komponentteja, määrittävät ruoan tilavuutta ja ravintoarvoja, voitaisiin myös hyödyntää 3D-malleja.
Työssä käytettiin kokeellista tutkimusmenetelmää. Työn toteutuksessa kahta erilaista ruoka-annosta sekä omenoita ja porkkanaa kuvattiin erilaisilla kuvausasetelmilla ja -asetuksilla. Valokuvasarjat ladattiin Autodesk ReMake -ohjelmaan, joka muodosti valokuvista 3D-mallit. Valokuvamenetelmään perustuvassa mallinnusprosessissa ohjelma vertaa ja sovittaa koko kuvan pikseleitä ja yhdistää visuaalisia ominaisuuksia. ReMake-ohjelmassa 3D-malleja voidaan tarkastella erilaisissa muodoissa, kuten textured tai polygon-muodossa. Menetelmän toteutuksessa käytetyt asetukset kirjattiin taulukkoon, jossa myös vertailtiin valokuvia ja saatuja 3D-malleja. Mallit on esitetty kuvina ja kuvakollaaseina tässä työssä. Yhteensä työssä tehtiin kymmenen 3D-mallia, joista kuusi oli ruoka-annosten malleja ja loput neljä yksittäisten elintarvikkeiden 3D-malleja.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tuotettua ruoka-annoksista 3D-malleja ja valmistettua dokumentti valokuvausmenetelmästä. Tavoite täyttyi ja 3D-mallintamisessa valokuvamenetelmällä onnistuttiin. Työssä käytetyillä menetelmillä saatiin ruoka-annoksesta hyvä kolmiulotteinen malli. Erinomaisen mallin saamiseksi tarvitaan lisää toistoa erityisesti valokuvaamisessa sekä lisää kokeiluja parhaan kuvausasetelman löytämiseksi.
Valokuvamenetelmällä tuotettujen 3D-mallien hyödyntämiskohteita voisivat olla esimerkiksi elintarvikkeiden internetmyynti, ravintoloiden ruokalistat ja ruokamäärien arviointi. Erilaisissa sovelluksissa, jotka tunnistavat eri komponentteja, määrittävät ruoan tilavuutta ja ravintoarvoja, voitaisiin myös hyödyntää 3D-malleja.