Förbättring av lagerhantering : Case: Oy Flexo-Power Ab
Karlsson, Linus (2018)
Karlsson, Linus
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265553
Tiivistelmä
Detta examensarbete gjordes på beställning av Oy Flexo-Power Ab. Företaget är grun-dat 1994 och har en omsättning på 2 miljoner euro, personalen består av 6 personer. Syf-tet med arbetet var att utreda vilka fördelar ett företag inom en teknisk bransch kan uppnå vid uppdatering av sitt lagerhanteringssystem. Företaget Flexo-Power är en åter-försäljare av småmaskiner och till alla maskiner de säljer erbjuder de också service samt reservdelar. Då det finns omkring 5000 olika reservdelar i lagret kräver det ett fungerande lagerhanteringssystem. Ett bra lagerhanteringssystem skall ha reda på vad som finns i lager, var i lagret och i vilket lager produkterna finns. Systemet bör meddela när en produkt börjar vara slut i lagret och dessutom eventuellt automatiskt beställa påfyll-ning. Företaget har använt sig av manuella Excel-tabeller för att ha koll på vad som finns i lagret. Problemet med de manuella Excel-tabellerna var att de inte uppdaterades tillräckligt ofta och informationen var därför inte tillförlitlig. Företaget bestämde sig för att ta i bruk KoneFutur, ett specialverktyg för småmaskinsbranschen. Ibruktagningen av KoneFutur krävde att företagets datorer samt betalkortavläsarna uppdaterades, efter det kunde mjukvaran installeras och en utbildnings-dag påbörjas. För att sedan koppla systemet till lagret var det viktigt att börja gå igenom lagret och mata in produktkoderna till KoneFutur. En stor del av produkterna kommer utan någon streckkod, vilket innebär att alla produkter skulle förses med streckkoder för att förenkla samt effektivisera för-säljningen. KoneFutur togs i bruk under våren 2017 och har nu varit i användning ett år. För att komma fram till resultatet om vilka fördelar företaget har uppnått vid uppdateringen av lagerhanteringssystemet har kvalitativa intervjuer använts. Resultaten var positiva, de två respondenterna vid intervjuerna är de två försäljare som startat företaget. Det att man nu vet vad man har i lagret och hur många exemplar var den huvudsakliga förbättringen som uppdateringen medförde.