Konseptin luominen kilpailijakentän seurantaan : UPM Plywood
Niinimäki, Juuso (2018)
Niinimäki, Juuso
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255483
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli taustoittaa UPM Plywoodin TKI-yksikölle kilpailijaseurannan merkitystä ja luoda puuttuva konsepti kilpailijatuotteiden testaamiseen ja seuraamiseen. Työn tavoitteena oli auttaa toimeksiantajaa hahmottamaan vanerituotteiden kilpailukenttää ja positioimaan tuotteensa markkinoilla paremmin.
Työ koostuu kirjallisuusosasta ja toiminnallisesta osasta, johon lukeutuu suunnitteluosa sekä manuaalin laadinta. Kirjallisuusosa käsittelee sekä kilpailijaseurannan merkitystä yritykselle että vanerin ominaisuuksia ja nykytilaa. Toiminnallisessa osassa kerättiin tietoa kilpailijakentän valmistajista ja tuotteista, jotka sisällytettiin luotuun manuaaliin. Kilpailijatuotteiden testaamiseen suunniteltiin toimintamalli, jonka mukaisesti halutut kilpailijatuotteet tullaan testaamaan.
Opinnäytetyö esitti kilpailijakentän laajuutta sekä selvitti, kuinka suuresta ja resursseja vaativasta aiheesta on kyse. Yrityksen fragmentoituneelle kilpailijatuotteiden testaamiselle hahmotettiin toimiva ja toteuttamiskelpoinen konsepti.
Työ koostuu kirjallisuusosasta ja toiminnallisesta osasta, johon lukeutuu suunnitteluosa sekä manuaalin laadinta. Kirjallisuusosa käsittelee sekä kilpailijaseurannan merkitystä yritykselle että vanerin ominaisuuksia ja nykytilaa. Toiminnallisessa osassa kerättiin tietoa kilpailijakentän valmistajista ja tuotteista, jotka sisällytettiin luotuun manuaaliin. Kilpailijatuotteiden testaamiseen suunniteltiin toimintamalli, jonka mukaisesti halutut kilpailijatuotteet tullaan testaamaan.
Opinnäytetyö esitti kilpailijakentän laajuutta sekä selvitti, kuinka suuresta ja resursseja vaativasta aiheesta on kyse. Yrityksen fragmentoituneelle kilpailijatuotteiden testaamiselle hahmotettiin toimiva ja toteuttamiskelpoinen konsepti.