Asiakaslähtöisyys elämyspalveluiden kehittämisessä
Piiroinen, Laura (2018)
Piiroinen, Laura
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255475
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee elämyspalveluiden asiakaslähtöisyyden kehittämistä palveluiden saavutettavuuden ja asiakaskokemuksien parantamiseksi.
Opinnäytetyössä elämysmatkailua tarkastellaan pohjoiskarjalaisten toimijoiden näkökulmasta ottaen huomioon myös alueelliset matkailustrategiat. Työn aineistona on käytetty alueella toimivia matkailu- ja ohjelmapalveluyrityksiä kartoittamalla heidän näkemyksiään toimialan tilanteesta ja tulevaisuusnäkymistä sekä heidän kokemuksiaan palveluiden saavutettavuudesta.
Työn tavoitteena on saada palveluntarjoajat ymmärtämään asiakkaidensa tarpeita paremmin ja tarjota heille työkaluja tähän. Asiakaslähtöisyyden kehittämisen ehdotelmina on käytetty palvelumuotoilun työkaluja sekä markkinoinnin menetelmiä.
Opinnäytetyön toiminnallisena osana koottiin yhdelle haastatelluista toimijoista kohdennettuja työkaluja asiakasymmärryksen kehittämiseksi. Käytetyt työkalut valikoituivat toimijan tarpeiden mukaan ja niiden tavoitteena oli havainnollistaa, kuinka palvelumuotoilun ja markkinoinnin eri menetelmät ovat sovellettavissa toimialalle sopivaksi.
Opinnäytetyö on jatkoa vuosien 2016–2017 aikana Vaara-Karjalan ja Joensuun seudulla toteutettuun Metku-hankkeeseen, jonka tavoitteena oli kehittää ja tuotteistaa alueen erä- ja luontopalveluiden toimintaedellytyksiä erämatkailuista kiinnostuneiden asiakkaiden tavoittamiseksi.
Opinnäytetyössä elämysmatkailua tarkastellaan pohjoiskarjalaisten toimijoiden näkökulmasta ottaen huomioon myös alueelliset matkailustrategiat. Työn aineistona on käytetty alueella toimivia matkailu- ja ohjelmapalveluyrityksiä kartoittamalla heidän näkemyksiään toimialan tilanteesta ja tulevaisuusnäkymistä sekä heidän kokemuksiaan palveluiden saavutettavuudesta.
Työn tavoitteena on saada palveluntarjoajat ymmärtämään asiakkaidensa tarpeita paremmin ja tarjota heille työkaluja tähän. Asiakaslähtöisyyden kehittämisen ehdotelmina on käytetty palvelumuotoilun työkaluja sekä markkinoinnin menetelmiä.
Opinnäytetyön toiminnallisena osana koottiin yhdelle haastatelluista toimijoista kohdennettuja työkaluja asiakasymmärryksen kehittämiseksi. Käytetyt työkalut valikoituivat toimijan tarpeiden mukaan ja niiden tavoitteena oli havainnollistaa, kuinka palvelumuotoilun ja markkinoinnin eri menetelmät ovat sovellettavissa toimialalle sopivaksi.
Opinnäytetyö on jatkoa vuosien 2016–2017 aikana Vaara-Karjalan ja Joensuun seudulla toteutettuun Metku-hankkeeseen, jonka tavoitteena oli kehittää ja tuotteistaa alueen erä- ja luontopalveluiden toimintaedellytyksiä erämatkailuista kiinnostuneiden asiakkaiden tavoittamiseksi.