Lisätyn todellisuuden teknologioiden hyödyntäminen myynnissä
Pirinen, Jukka (2018)
Pirinen, Jukka
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255443
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätyn todellisuuden ratkaisun kehittäminen tuotemalliston markkinointia ajatellen, sisältäen tekniset välinevalinnat ja toimintaprosessin määrittelyn. Aihe valikoitui toimeksiantajan mielenkiinnosta käyttää lisättyä todellisuutta myynninedistämistarkoituksiin, myös opinnäytetyöntekijän aiempien projektien pohjalta syntynyt henkilökohtainen kiinnostus aihepiiriä kohtaan vaikutti työn muotoutumiseen.
Työssä käydään läpi lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia sekä tulevaisuuden visioita, pääasiassa mobiilisovellusten ja markkinoinnin näkökulmasta. Lisätty todellisuus on aiheena ajankohtainen, etenkin sovellusten ja käytettävien laitteistojen kehittyessä teknisesti paremmiksi. Tulevaisuudessa suosio aihepiiriä kohtaan kasvaa. Työssä käydään myös läpi lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia markkinoinnin näkökulmasta, sekä tutustutaan Unity-pelimoottoriin ja sen avulla toteutettujen lisätyn todellisuuden sovelluksien kehitykseen.
Lopputuloksena opinnäytetyöstä valmistui katsaus lisätyn todellisuuden sovellusten tulevaisuudesta, sekä käytöstä mainonnan apuvälineenä. Tuloksena oli myös mobiilisovellus Android-käyttöjärjestelmälle, jolla voidaan esitellä toimeksiantajan tuotantokäyttöön tarkoitettua mallia, josta toteutettiin lisätyn todellisuuden esittelymalli.
Työssä käydään läpi lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia sekä tulevaisuuden visioita, pääasiassa mobiilisovellusten ja markkinoinnin näkökulmasta. Lisätty todellisuus on aiheena ajankohtainen, etenkin sovellusten ja käytettävien laitteistojen kehittyessä teknisesti paremmiksi. Tulevaisuudessa suosio aihepiiriä kohtaan kasvaa. Työssä käydään myös läpi lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia markkinoinnin näkökulmasta, sekä tutustutaan Unity-pelimoottoriin ja sen avulla toteutettujen lisätyn todellisuuden sovelluksien kehitykseen.
Lopputuloksena opinnäytetyöstä valmistui katsaus lisätyn todellisuuden sovellusten tulevaisuudesta, sekä käytöstä mainonnan apuvälineenä. Tuloksena oli myös mobiilisovellus Android-käyttöjärjestelmälle, jolla voidaan esitellä toimeksiantajan tuotantokäyttöön tarkoitettua mallia, josta toteutettiin lisätyn todellisuuden esittelymalli.