Verkkopohjainen laadunvarmistustyökalu asiakaspalveluun
Stenius, Markku (2017)
Stenius, Markku
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245389
Tiivistelmä
Insinöörityössä oli tavoitteena luoda laadunvarmistusohjelmisto asiakaspalveluympäristöön. Asiakaspalvelun kannalta tärkeintä oli päästä eroon käsin täytettävistä lomakkeista ja vaikeasti toteutettavasta tilastoinnista. Ohjelmiston ominaisuudet ja tarvittavat toiminnallisuudet suunniteltiin yhdessä asiakaspalveluosaston päälliköiden kanssa, jotta ne vastaisivat vaatimuksia mahdollisimman tarkkaan.
Ohjelmistolle asetettujen vaatimusten vuoksi sitä lähdettiin kehittämään usean käyttäjän järjestelmänä, joka sisältää kaksi eri käyttäjätasoa. Tavoitteena oli tarjota omat näkymät laadunvarmistuksesta vastaaville henkilöille ja arvioitaville asiakaspalvelijoille.
Insinöörityössä päätettiin käyttää RESTful-arkkitehtuurilla toimivaa sovellusrajapintaa ja JavaScript-pohjaista käyttöliittymää. Työkaluina päätettiin käyttää keveitä ohjelmointikehyksiä, PHP-pohjaista Slim-ohjelmointikehystä sovellusrajapinnan luomiseen ja JavaScriptiä käyttävää Backbone-ohjelmointikehystä käyttöliittymään. Erityistä huomiota kiinnitettiin palvelimen ja selainnäkymän erottamiseen toisistaan ja käyttöliittymän helppokäyttöisyyteen.
Insinöörityön tuloksena syntyi ohjelmisto, joka mahdollisti laadunvarmistuslomakkeiden luomisen ja täyttämisen samassa ympäristössä. Koska arvioinnit tallentuvat tietokantaan, tuloksia pystytään tarkastelemaan tarkemmin kuin aikaisemmin.
Tavoitteena oli helpottaa laadunvarmistusprosessia, ja ensimmäisten käyttökokemusten mukaan tämä tavoite saavutettiin jo ensimmäisessä versiossa. Testausvaiheen jälkeen ohjelmistoa on tarkoitus kehittää edelleen ja lisätä muun muassa tilastointiin liittyviä ominaisuuksia.
Ohjelmistolle asetettujen vaatimusten vuoksi sitä lähdettiin kehittämään usean käyttäjän järjestelmänä, joka sisältää kaksi eri käyttäjätasoa. Tavoitteena oli tarjota omat näkymät laadunvarmistuksesta vastaaville henkilöille ja arvioitaville asiakaspalvelijoille.
Insinöörityössä päätettiin käyttää RESTful-arkkitehtuurilla toimivaa sovellusrajapintaa ja JavaScript-pohjaista käyttöliittymää. Työkaluina päätettiin käyttää keveitä ohjelmointikehyksiä, PHP-pohjaista Slim-ohjelmointikehystä sovellusrajapinnan luomiseen ja JavaScriptiä käyttävää Backbone-ohjelmointikehystä käyttöliittymään. Erityistä huomiota kiinnitettiin palvelimen ja selainnäkymän erottamiseen toisistaan ja käyttöliittymän helppokäyttöisyyteen.
Insinöörityön tuloksena syntyi ohjelmisto, joka mahdollisti laadunvarmistuslomakkeiden luomisen ja täyttämisen samassa ympäristössä. Koska arvioinnit tallentuvat tietokantaan, tuloksia pystytään tarkastelemaan tarkemmin kuin aikaisemmin.
Tavoitteena oli helpottaa laadunvarmistusprosessia, ja ensimmäisten käyttökokemusten mukaan tämä tavoite saavutettiin jo ensimmäisessä versiossa. Testausvaiheen jälkeen ohjelmistoa on tarkoitus kehittää edelleen ja lisätä muun muassa tilastointiin liittyviä ominaisuuksia.