Infrasuunnitteluprojektin prosessikuvaus
Turunen, Anna (2018)
Turunen, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245365
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin A-Insinöörit Suunnittelu Oy:lle. Yrityksessä oli tarve tarkentaa infrasuunnitteluprojektin prosessia prosessikuvauksen avulla. Työ rajattiin koskemaan tiesuunnitelmavaiheen suunnitteluprosessia. Suunnitteluprosessi on monitahoinen ja sen kuvaus on tietoisesti jätetty hyvin karkealle tasolle, jotta prosessikuvausta voidaan hyödyntää mahdollisimman monessa hankkeessa. Työ sisältää projektinhallinnan perusteita sekä prosessikuvauksen teoriaa. Työssä käytiin läpi suunnitteluprosessin kuvaukseen laadittavan prosessikaavion rakentamista työpajassa.
Infrasuunnitteluprojektit ovat monialaprojekteja, joihin osallistuu useampia tekniikka-aloja. Ongelmaksi projekteissa on muodostunut se, että eri tehtävävaiheiden aloitusajankohtaa on vaikea ennakoida. Tämä aiheuttaa resurssiongelmia sekä päävastuussa olevassa yksikössä, että muissa hankkeisiin osallistuvissa yksiköissä ja alikonsulteilla.
Infrarakentamisessa tyypillinen projekti on väylähanke. Se alkaa esiselvitysvaiheesta ja päättyy kohteen luovutukseen. Väylähanke pitää sisällään erilaisia prosesseja. Esimerkkinä voidaan pitää suunnitteluprosessia, joka etenee usein saman kaavan mukaan. Suunnitteluprosessia ohjaa Liikenneviraston ohjeistukset ja määräykset. Prosessin keskeisimpiä tekijöitä ovat resurssit, henkilöstö, menetelmät ja työkalut, tuotokset, ympäristökuvaukset sekä prosessin liittymäkohdat toisiin prosesseihin. Prosessien kuvausta voidaan havainnollistaa prosessikaavion avulla.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan nostaa esiin työpajan ja tehtyjen haastatteluiden perusteella kaksi tärkeintä havaintoa; viestintä ja aikataulujen merkitys. Nämä kuvastavat prosessin riippuvuuksien ydintä. Eri tekniikka-alojen suunnittelijat korostivat sisäisen viestinnän ja vuorovaikutuksen tärkeyttä. Prosessikaavion avulla löydettiin myös projektin kriittiset pisteet. Eli havaittiin tarve aloitus- ja päätöspalaverin lisäksi järjestettävistä kahdesta sisäisestä palaverista, joiden tarkoituksena on tehtyjen päätösten lukitseminen ja vertailu sopimukseen nähden, sekä sopiminen seuraavista työvaiheista.
Infrasuunnitteluprojektit ovat monialaprojekteja, joihin osallistuu useampia tekniikka-aloja. Ongelmaksi projekteissa on muodostunut se, että eri tehtävävaiheiden aloitusajankohtaa on vaikea ennakoida. Tämä aiheuttaa resurssiongelmia sekä päävastuussa olevassa yksikössä, että muissa hankkeisiin osallistuvissa yksiköissä ja alikonsulteilla.
Infrarakentamisessa tyypillinen projekti on väylähanke. Se alkaa esiselvitysvaiheesta ja päättyy kohteen luovutukseen. Väylähanke pitää sisällään erilaisia prosesseja. Esimerkkinä voidaan pitää suunnitteluprosessia, joka etenee usein saman kaavan mukaan. Suunnitteluprosessia ohjaa Liikenneviraston ohjeistukset ja määräykset. Prosessin keskeisimpiä tekijöitä ovat resurssit, henkilöstö, menetelmät ja työkalut, tuotokset, ympäristökuvaukset sekä prosessin liittymäkohdat toisiin prosesseihin. Prosessien kuvausta voidaan havainnollistaa prosessikaavion avulla.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan nostaa esiin työpajan ja tehtyjen haastatteluiden perusteella kaksi tärkeintä havaintoa; viestintä ja aikataulujen merkitys. Nämä kuvastavat prosessin riippuvuuksien ydintä. Eri tekniikka-alojen suunnittelijat korostivat sisäisen viestinnän ja vuorovaikutuksen tärkeyttä. Prosessikaavion avulla löydettiin myös projektin kriittiset pisteet. Eli havaittiin tarve aloitus- ja päätöspalaverin lisäksi järjestettävistä kahdesta sisäisestä palaverista, joiden tarkoituksena on tehtyjen päätösten lukitseminen ja vertailu sopimukseen nähden, sekä sopiminen seuraavista työvaiheista.