Tiedon visualisointi ja käytettävyys teollisen internetin sovelluksessa
Pukkila, Kimmo (2018)
Pukkila, Kimmo
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245332
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee datagrafiikkaa ja vuorovaikutusta toimeksiantajan kehittämässä teollisen internetin sovelluksessa. Tavoitteena oli uudistaa sovelluksessa käytettyjä tiedon visualisointeja, lisätä tiedon vertailtavuutta ja parantaa tiedon käytettävyyttä. Lopputuloksena muotoiltiin konseptitason ratkaisu, joka sisältää tarkoitukseen soveltuvat visualisointimallit ja niiden käyttöön liittyvät rautalankamallit.
Asiakaskyselyllä ja haastatteluilla hahmotettiin asiakasryhmää, sovelluksen käyttöympäristöä ja toimeksiantajan tarpeita. Benchmarking-vertailuanalyysillä tutkittiin, millaisia ominaisuuksia sovelluksessa voisi olla. Keskeisenä havaintona mobiililaitteiden ennakoitiin asiakasyrityksissä yleistyvän ja korvaavan paperitulosteet seuraavan viiden vuoden kuluessa. Konsepti suunniteltiin mobiiliympäristöä varten. Vertailuanalyysissä tarkasteltiin paitsi web-sovelluksia myös 3D-peliä. Huomiota kiinnitettiin valikkoelementtien sommitteluun, jotta se tukisi sovelluksen käytettävyyttä ja siihen kuuluvaa tuotantotilan 3D-mallia.
Visualisointimallien valinta osoitti, että aikaulottuvuus on niissä keskeinen kriteeri. Tieto tulee tuotannosta jatkuvana virtana. Ratkaisujen vieminen teollisuuteen edellyttää myös vaihtelevan käyttäjäkunnan huomioimista. Vaikka konseptissa kehitettiin toimintoja eri käyttäjäpersoonille, käyttäjätutkimusta tulisi syventää käyttötapausten täsmentämiseksi. Jatkokehitystä tarvitaan toimintojen integroinnin ja muokattavuuden toteuttamiseksi sekä 3D-karttojen ja animoitujen grafiikoiden hyödyntämiseksi.
Asiakaskyselyllä ja haastatteluilla hahmotettiin asiakasryhmää, sovelluksen käyttöympäristöä ja toimeksiantajan tarpeita. Benchmarking-vertailuanalyysillä tutkittiin, millaisia ominaisuuksia sovelluksessa voisi olla. Keskeisenä havaintona mobiililaitteiden ennakoitiin asiakasyrityksissä yleistyvän ja korvaavan paperitulosteet seuraavan viiden vuoden kuluessa. Konsepti suunniteltiin mobiiliympäristöä varten. Vertailuanalyysissä tarkasteltiin paitsi web-sovelluksia myös 3D-peliä. Huomiota kiinnitettiin valikkoelementtien sommitteluun, jotta se tukisi sovelluksen käytettävyyttä ja siihen kuuluvaa tuotantotilan 3D-mallia.
Visualisointimallien valinta osoitti, että aikaulottuvuus on niissä keskeinen kriteeri. Tieto tulee tuotannosta jatkuvana virtana. Ratkaisujen vieminen teollisuuteen edellyttää myös vaihtelevan käyttäjäkunnan huomioimista. Vaikka konseptissa kehitettiin toimintoja eri käyttäjäpersoonille, käyttäjätutkimusta tulisi syventää käyttötapausten täsmentämiseksi. Jatkokehitystä tarvitaan toimintojen integroinnin ja muokattavuuden toteuttamiseksi sekä 3D-karttojen ja animoitujen grafiikoiden hyödyntämiseksi.