Mielenterveysviidakossa -lautapelin kuvittaminen
Franck, Onerva (2018)
Franck, Onerva
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245282
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee lautapelinkuvituksen tuottamista yhteistyökumppanille. Yhteistyökumppani toimii nuorten aikuisten kanssa, jotka kaipaavat apua mielenterveyteen liittyvissä kysymyksissä. Koalaryhmä käyttää lautapeliä asiakastyön yhteydessä pyrkien opastamaan asiakkaat oikeiden palveluiden luokse. Pelin tavoite on selviytyä arjessa omaa elämää kohti. Lautapeli toimii myös markkinointitarkoituksissa.
Opinnäytetyötä havainnoidaan toimintatutkimuksen avulla. Työprosessi tapahtuu yhteistyössä Koalaryhmän kanssa jaksoittain, jotta mahdollistetaan tuotteen kannalta haluttu päämäärä. Työ on luonteeltaan produktiivinen ja keskittyy lautapelin laudan kuvittamiseen. Kuvituksesta tehdään helppolukuinen informaatiografiikan avulla. Laudan helppolukuisuudella on suora yhteys pelin pelaamisen miellyttävyyteen ja houkuttelevuuteen. Grafiikan tueksi liitettiin kuvituksellisia elementtejä tukemaan laudan teemaa ja tuomaan Koalaryhmän identiteettiä esiin.
Kuvituksen avulla pyritään ongelmanratkaisuun ja kommunikaation hallintaan. Halutun ratkaisun löytämiseksi kuvitus läpikäy useita muutoksia projektin aikana. Muutokset koskevat kuvitustekniikkaa, sommittelua ja värimaailmaa. Muutosten avulla yhteistyökumppanin kanssa havaitaan, mikä on laudan kannalta halutuin lopputulema. Yksityiskohtainen kuvitus tukee Koalaryhmän identiteettiä ja ryhmän tunnistettavuutta. Informaatiografiikka tukee pelin pelattavuutta ja helppolukuisuutta. Yhdessä kuvitus ja informaatiografiikka luovat laudalle yhteneväisen kokonaisuuden.
Opinnäytetyötä havainnoidaan toimintatutkimuksen avulla. Työprosessi tapahtuu yhteistyössä Koalaryhmän kanssa jaksoittain, jotta mahdollistetaan tuotteen kannalta haluttu päämäärä. Työ on luonteeltaan produktiivinen ja keskittyy lautapelin laudan kuvittamiseen. Kuvituksesta tehdään helppolukuinen informaatiografiikan avulla. Laudan helppolukuisuudella on suora yhteys pelin pelaamisen miellyttävyyteen ja houkuttelevuuteen. Grafiikan tueksi liitettiin kuvituksellisia elementtejä tukemaan laudan teemaa ja tuomaan Koalaryhmän identiteettiä esiin.
Kuvituksen avulla pyritään ongelmanratkaisuun ja kommunikaation hallintaan. Halutun ratkaisun löytämiseksi kuvitus läpikäy useita muutoksia projektin aikana. Muutokset koskevat kuvitustekniikkaa, sommittelua ja värimaailmaa. Muutosten avulla yhteistyökumppanin kanssa havaitaan, mikä on laudan kannalta halutuin lopputulema. Yksityiskohtainen kuvitus tukee Koalaryhmän identiteettiä ja ryhmän tunnistettavuutta. Informaatiografiikka tukee pelin pelattavuutta ja helppolukuisuutta. Yhdessä kuvitus ja informaatiografiikka luovat laudalle yhteneväisen kokonaisuuden.