Inhyrd arbetskraft i restaurangbranschen : Arbetsorientering för ny serveringspersonal
Ahtola, Venla (2018)
Ahtola, Venla
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245265
Tiivistelmä
I Finlands restaurangbransch är konkurrensen hård; många aktörer tävlar om samma kunder, men även om samma kompetenta arbetskraft. Inhyrd arbetskraft via bemanningsföretag är en lösning för många restauranger, så väl som för andra branscher som lider av brist på arbetskraft, eller tillfälligt behöver anställa en mängd arbetstagare för en viss tid. Ett arbetsförhållande via bemanningsföretag kan vara mycket kort, och därför är det viktigt att arbetsorienteringen sköts ordentligt. Syftet med arbetet är att undersöka processen genom vilken inhyrd arbetskraft introduceras till arbetet. Arbetet strävar därmed efter att undersöka hur restauranger i huvudstadsregionen utför arbetsorientering, hur den upplevs av arbetstagarna, samt hur arbete via bemanningsföretag upplevs.
Arbetet utförs i samarbete med restaurangkoncernen Royal Ravintolat Oy och bemanningsföretaget StaffPoint Oy. För undersökningen används kvalitativa metoder, eftersom att den undersöker praktiska processer och upplevelser. En webbenkät skickades ut till arbetstagare i Royals restauranger och tre intervjuer med personer i förmansposition utfördes. Resultaten analyseras med hjälp av programmet Excel och jämförs med den teoretiska referensramen, som består av teorier och tidigare forskning i arbetsorientering, arbetshandledning och personalutveckling, samt material berörande bemanningsföretag.
Resultaten i undersökningen indikerar att orienteringen upplevs positivt och som fungerande. Däremot uttrycker sig många om att orienteringen upplevs oklar; det finns ingen orienteringsplan eller att den inte följs, och att det är oklart vem som står för orienteringen. Det upplevs även svårt att komma in i arbetsgemenskapen. Intervjupersonerna konstaterar också att det inte finns en orienteringsmodell för inhyrd arbetskraft, endast för ny ordinarie personal. Däremot utförs orientering vid tillställningar, där majoriteten av personalen är inhyrd, i form av en så kallad brief. Det konstateras att det är svårt att implementera en specifik orienteringsmodell i restaurangbranschens verksamhet, i och med att det inte finns tid för en ordentlig orientering. Utav resultaten kan det även konstateras att de viktigaste utvecklingspunkterna för företagen i fråga, är att utveckla en typ av introduktionsskifte eller -guide, att förbereda personalen samt bättre kommunikation.
Arbetet utförs i samarbete med restaurangkoncernen Royal Ravintolat Oy och bemanningsföretaget StaffPoint Oy. För undersökningen används kvalitativa metoder, eftersom att den undersöker praktiska processer och upplevelser. En webbenkät skickades ut till arbetstagare i Royals restauranger och tre intervjuer med personer i förmansposition utfördes. Resultaten analyseras med hjälp av programmet Excel och jämförs med den teoretiska referensramen, som består av teorier och tidigare forskning i arbetsorientering, arbetshandledning och personalutveckling, samt material berörande bemanningsföretag.
Resultaten i undersökningen indikerar att orienteringen upplevs positivt och som fungerande. Däremot uttrycker sig många om att orienteringen upplevs oklar; det finns ingen orienteringsplan eller att den inte följs, och att det är oklart vem som står för orienteringen. Det upplevs även svårt att komma in i arbetsgemenskapen. Intervjupersonerna konstaterar också att det inte finns en orienteringsmodell för inhyrd arbetskraft, endast för ny ordinarie personal. Däremot utförs orientering vid tillställningar, där majoriteten av personalen är inhyrd, i form av en så kallad brief. Det konstateras att det är svårt att implementera en specifik orienteringsmodell i restaurangbranschens verksamhet, i och med att det inte finns tid för en ordentlig orientering. Utav resultaten kan det även konstateras att de viktigaste utvecklingspunkterna för företagen i fråga, är att utveckla en typ av introduktionsskifte eller -guide, att förbereda personalen samt bättre kommunikation.