Palveluportin toiminnan merkitys vanhusten toimintakyvyn tukemisessa ja terveyden edistämisessä : Kehitetähän yhyres!
Ratavaara, Heidi (2018)
Ratavaara, Heidi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235249
Tiivistelmä
Tulevaisuuden haasteet isojen ikäryhmien vanhetessa vaativat sosiaali- ja terveysalalla toiminta- ja työskentelytapojen muutoksia sekä organisaatioiden kehittämistä. Painopiste siirtyy terveyden edistämiseen ja sairauksien ennaltaehkäisyyn.
Kurikan Jalasjärvellä sijaitseva Palveluportti on ns. hyvinvointikeskus, jonka pääsääntöinen käyttäjäryhmä ovat eläkeläiset. Palveluportti tarjoaa asiakkailleen virike- ja päivätoimintaa, ohjattua liikuntaa, sairaanhoitajan vastaanottoa, ruokailumahdollisuuden sekä muita tukipalveluita tukemaan kotona selviytymistä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmiä soveltaen. Kehittämistyön tarkoituksena oli kartoittaa millaista tukea Palveluportin aktiiviset käyttäjät ovat toimintakykynsä ylläpitoon ja terveytensä edistämiseen toiminnoilta saaneet. Tavoitteena oli myös nostaa esille kehitysideoita tulevaisuutta varten ensisijaisesti vanhuksilta, mutta myös työyhteisöltä.
Kehittämistyön ensimmäinen aineisto kerättiin työyhteisöltä aivoriihessä (n=5), jossa nousi 19 kehitysideaa markkinointiin ja toimintojen kehittämiseen liittyen. Toinen aineisto kerättiin vanhuksilta fokusryhmähaastattelulla (n=7), jonka litteroitua materiaalia tuli yhteensä 23 sivua. Molemmat aineistot analysoitiin teemoittelemalla. Vanhukset kokivat Palveluportin tärkeimpinä anteina dialogisuuteen, kokonaisvaltaiseen toimintakykyyn, terveyden edistämiseen ja kotona selviytymisen tukemiseen liittyvät asiat. Vanhusten esittämät toiveet Palveluportin toiminnan kehittämiselle liittyivät nykyisten toimintojen parantamiseen sekä uusien toimintojen kehittämiseen. Aineistojen pohjalta luotiin kehittämissuunnitelma, jonka mukaan toiminnan kehittämistä voidaan tulevaisuudessa jatkaa.
Kurikan Jalasjärvellä sijaitseva Palveluportti on ns. hyvinvointikeskus, jonka pääsääntöinen käyttäjäryhmä ovat eläkeläiset. Palveluportti tarjoaa asiakkailleen virike- ja päivätoimintaa, ohjattua liikuntaa, sairaanhoitajan vastaanottoa, ruokailumahdollisuuden sekä muita tukipalveluita tukemaan kotona selviytymistä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmiä soveltaen. Kehittämistyön tarkoituksena oli kartoittaa millaista tukea Palveluportin aktiiviset käyttäjät ovat toimintakykynsä ylläpitoon ja terveytensä edistämiseen toiminnoilta saaneet. Tavoitteena oli myös nostaa esille kehitysideoita tulevaisuutta varten ensisijaisesti vanhuksilta, mutta myös työyhteisöltä.
Kehittämistyön ensimmäinen aineisto kerättiin työyhteisöltä aivoriihessä (n=5), jossa nousi 19 kehitysideaa markkinointiin ja toimintojen kehittämiseen liittyen. Toinen aineisto kerättiin vanhuksilta fokusryhmähaastattelulla (n=7), jonka litteroitua materiaalia tuli yhteensä 23 sivua. Molemmat aineistot analysoitiin teemoittelemalla. Vanhukset kokivat Palveluportin tärkeimpinä anteina dialogisuuteen, kokonaisvaltaiseen toimintakykyyn, terveyden edistämiseen ja kotona selviytymisen tukemiseen liittyvät asiat. Vanhusten esittämät toiveet Palveluportin toiminnan kehittämiselle liittyivät nykyisten toimintojen parantamiseen sekä uusien toimintojen kehittämiseen. Aineistojen pohjalta luotiin kehittämissuunnitelma, jonka mukaan toiminnan kehittämistä voidaan tulevaisuudessa jatkaa.