Lean -ajattelun juurruttaminen organisaatioon : LeanGame -oppimispeli osana juurruttamista
Klimoff, Saija (2018)
Klimoff, Saija
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235199
Tiivistelmä
Kehittämisprojektiin osallistuneessa organisaatiossa toteutettiin organisaatiomuutos ja samalla organisaatio uudisti johtamis- ja kehittämisstrategiansa. Uudessa strategiassa Lean-ajattelun koettiin tukevan strategista päämäärää, koska Lean-ajattelun on raportoitu tehostavan toimintaa, lisäävän työntekijöiden työtyytyväisyyttä sekä potilastyytyväisyyttä. Lean-ajattelun juurruttamisessa käytettiin yhtenä välineenä LeanGame -oppimispeliä, joka on uudenlainen, interaktiivinen peli. Leangame-oppimispelissä yhdistyy kaksi erillistä elementtiä: Lean, joka on filosofia ja johtamisjärjestelmä, sekä interaktiivinen peli, jolla pelaaja tutustuu pelin avulla Lean-ajatteluun. LeanGame -oppimispeli nivoutuu organisaation strategisiin linjauksiin oman toiminnan jatkuvasta kehittämisestä Lean-menetelmiä hyödyntäen. Samalla se osallistaa henkilökuntaa Lean-ajattelumallin implementointiin ja työympäristön kehittämistyöhön.
LeanGame -oppimispeli on uusi innovaatio ja sen käytettävyydestä, pelattavuudesta sekä pelin toiminnasta opetusvälineenä, ei ole aikaisempaa tietoa. LeanGame -oppimispelin pilotoinnissa kerättiin tietoa pilotointiin osallistuvien henkilöiden kokemuksista LeanGame -oppimispelin pelattavuudesta sekä siitä, tutustuttiko oppimispeli heidät Lean-ajatteluun. LeanGame -oppimispeliä voidaan käyttää osana koulutuskokonaisuutta, jossa peli sijoittuu koulutuksen alkupäähän.
Pelin avulla voidaan saada yleiskäsitys siitä, mitä Lean-ajattelu tarkoittaa. Digitaaliset oppimispelit ovat osa tätä päivää ja niiden osuus tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Vaikka pelissä on vielä kehitettävää, se on askel kohti uutta, helposti lähestyttävää oppimistapaa, joka on taloudellinen ja sen voi pelata missä ja milloin vain. Kun uuden asian oppiminen helpottuu niin samalla sen sisäistäminen ja juurruttaminenkin helpottuu. Lean -ajattelun juurruttaminen on organisaatiotasolla pitkä prosessi, joka koostuu useasta vaiheesta. Kehittämisprojektin tuotoksena kehitettiin malli juurruttamisprosessi kaavio, joka perustuu Lean-menetelmistä tuttuun PDSA-sykliin.
LeanGame -oppimispeli on uusi innovaatio ja sen käytettävyydestä, pelattavuudesta sekä pelin toiminnasta opetusvälineenä, ei ole aikaisempaa tietoa. LeanGame -oppimispelin pilotoinnissa kerättiin tietoa pilotointiin osallistuvien henkilöiden kokemuksista LeanGame -oppimispelin pelattavuudesta sekä siitä, tutustuttiko oppimispeli heidät Lean-ajatteluun. LeanGame -oppimispeliä voidaan käyttää osana koulutuskokonaisuutta, jossa peli sijoittuu koulutuksen alkupäähän.
Pelin avulla voidaan saada yleiskäsitys siitä, mitä Lean-ajattelu tarkoittaa. Digitaaliset oppimispelit ovat osa tätä päivää ja niiden osuus tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Vaikka pelissä on vielä kehitettävää, se on askel kohti uutta, helposti lähestyttävää oppimistapaa, joka on taloudellinen ja sen voi pelata missä ja milloin vain. Kun uuden asian oppiminen helpottuu niin samalla sen sisäistäminen ja juurruttaminenkin helpottuu. Lean -ajattelun juurruttaminen on organisaatiotasolla pitkä prosessi, joka koostuu useasta vaiheesta. Kehittämisprojektin tuotoksena kehitettiin malli juurruttamisprosessi kaavio, joka perustuu Lean-menetelmistä tuttuun PDSA-sykliin.